Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Följer

Ingen prenumeration
  • Mitt GP
  • Korsord
  • Erbjudanden
  • Logga ut

Barnfamilj fyller funkishuset

Jan Österberg och Nina Andersson bor i Varnhem utanför Skövde med sina tre barn, men deras arbetsplatser ligger i Stockholm. Omaket att långpendla, vägs upp av ett makalöst hus och trädgården på två hektar.
Klockan 6.40 stiger Jan Österberg på tåget i Skövde. Två timmar senare är han framme i Stockholm, utvilad och väl förberedd inför dagens arbetsuppgifter.

- Jag är först på jobbet, fast jag bor längst bort. Så länge X2000 stannar i Skövde fungerar det väldigt bra att pendla. Tyvärr har det varit på tal att inte ha några stationsstopp alls mellan Göteborg och Stockholm.

Familjen Österberg-Andersson bodde centralt och bra på Östermalm i Stockholm, när de ställdes inför hela släkten Österbergs dilemma. Vad ska vi göra med gamla faster Agdas livsverk Tre Bäckar i Varnhem?

Ritade huset själv
Agda Österberg var en driftig konstnärinna som lämnat huvudstaden på 1930-talet och startat textilverksamhet i Skaraborg. Funkishuset Tre Bäckar ritade hon och lät bygga år 1940, som kombinerad bostad, ateljé och väveri. Agda Österberg designade mattor och kyrkotextilier. I sin tjänst hade hon väverskor och brodöser. Hennes högra hand Kerstin Persson, som började på Tre Bäckar 1951, bor kvar i annexet, fastän Agda dog för tjugo år sedan.

Hos sin gammelfaster Agda tillbringade nuvarande ägaren Jan Österberg, barndomssomrarna med syskon och kusiner. De satt på stenbron och metade, lekte i den stora trädgården och badade i swimming-poolen.

- Fast folk i trakten kallade det bassäng, säger Jan och berättar att Agdas make Gunnar Lindström periodvis bodde i Hollywood. Han var konstnär, simhoppare och Douglas Fairbanks-look-alike och brukade göra Fairbanks stunt-scener.

Produktionen flyttades till Litauen
När 96-åriga Agda Österberg dog 1987, tog först Jans bror Ulf över verksamheten på Tre Bäckar. Så småningom flyttades kyrkotextilproduktionen till Litauen där arbetskraften var billigare.

- Det blev ändå svårt att få ruljans på det hela. Kyrkan beställer knappast nytt längre, beställningarna blev färre i samband med att kyrkan skildes från staten, konstaterar Jan.

Huset i Varnhem stod då tomt och Jan var den enda av Agdas ättlingar som ville bosätta sig där. Eller snarare, det var helt otänkbart för honom att Tre Bäckar skulle säljas till någon utomstående och försvinna ur släkten.

Jans finansföretag är Stockholmsbaserat. Hustrun Nina arbetar som utredningssekreterare åt regeringen, också i Stockholm, men hon har även tillgång till ett kontor i Skövde

Pusslar med jobb och familj
Det har varit ett pusslande med att få ihop vardags- och familjeliv och inte så lite nervöst när Jan och Nina har varit långt hemifrån samtidigt. De har tre barn; Amanda, 14 år, Sara som är 12 år och 5-årige Erik.

- Vi flyttade in samma dag som Sara föddes, berättar Nina, som delar Jans förtjusning i huset.

Det är 650 kvadratmeter stort med tre våningar plus ett litet vindsrum ovanpå taket.

Väveriet låg på bottenvåningen, så där fick Jan och Nina göra om en hel del, när allt skulle bli bostad för 12 år sedan. Men de ville inte undanröja alla spår av verksamheten. När de rev en vägg för att göra sovrum, behöll de tegelgolvet där en jättestor vävstol stått, och i andra halvan av rummet är trägolvet kvar.

Mellanvåningen, i stort sett intakt från förr, domineras av visningssalen som även tar tredje våningens mittparti i anspråk. Från våning tre ser man ner i salen, sedan finns här några smårum plus broderiateljé och lager.

Äldsta dottern Amanda har just flyttat upp till tredje våningen för att få lite privatliv. Resten av familjen har sina sovrum längst ner.

Tre delar under samma tak
Det är lätt att gå vilse på Tre Bäckar, med alla dessa rum och två olika trapphus. Designen blev speciell från början. Tre delar - bostad, ateljéer och flera visningsrum - skulle rymmas under samma tak, men ändå vara separerade.

Så länge verksamheten var i gång kom ofta besökare. Inte bara köpare, Tre Bäckar var ett populärt utflyktsmål och Agda visade gärna upp tillverkningen.
- Agda gillade att hålla kalas, säger Jan. Många av hennes vänner var också konstnärer och mycket av den konst som finns här har hon fått eller bytt till sig mot mattor.

Inför en fest kunde Agda möblera om eller dekorera om hela huset, och minst en gång om året målade hon om väggarna i ett eller flera rum. Ibland blev förändringen lite chockerande som från blekgrönt till starkt lila.

Jan och Nina tycker det är lite synd att Agdas verk inte längre visas offentligt på Tre Bäckar.

Mattan i Varnhems kyrka tvättas
- En vacker dag ska vi göra i ordning här uppe och sortera in materialet snyggt i hyllorna efter färger, berättar Nina medan hon visar den gamla broderiateljén. I ett hörn av rummet hänger teckningar av kyrkotextilier, som mässhakar, kollekthåvar, altardukar och bårtäcken. I kundarkivet finns kuvert med ännu fler skisser plus tygprover, garnprover och namn på beställande kyrka.

Familjen Österberg har kvar en viktig och ideell del av Agdas arbete. Den stora mattan i Varnhems kyrka får vid behov sig en omgång med skurborste och såpa i Tre Bäckars källare.

- Vi gör det gärna. Det krävs gott om plats för att skura mattan, och efteråt spikar vi fast den medan den torkar annars tappar mattan formen, berättar Jan.

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.