Till höger: Gustaviansk sekretär med de typiska raka formdragen.
Till vänster: Gustavianska karmstolar av Stockholmsmästaren Erik Öhrmark. Det är lätt att tro att stolar i detta skick inte är värda så mycket, men dessa ropades ut för 30 000-40 000 kronor.
Överst till vänster: Gustavianskt beslag.
Till höger: Gustaviansk sekretär med de typiska raka formdragen. Till vänster: Gustavianska karmstolar av Stockholmsmästaren Erik Öhrmark. Det är lätt att tro att stolar i detta skick inte är värda så mycket, men dessa ropades ut för 30 000-40 000 kronor. Överst till vänster: Gustavianskt beslag.

Antikt: Gustavianskt - möbelstil som står sig

ANNONS
|

"Matgrupp i gustaviansk stil". Den som letar i tidningarnas radannonser har säkert sett att det finns många möbler i gustaviansk stil i omlopp. Och när det står "stil" menar man just en nyare möbel tillverkad efter gammal stil. De äkta gustavianska möblerna från tiden när det verkligen begav sig - cirka 1775-1810 - är mer sällsynta i radannonserna och på vanliga sommarauktioner.

Men man ska aldrig säga aldrig. Visst händer det att äkta gustavianska möbler från 1700-talets slut dyker upp på en sommarauktion. Kanske med en totalt söndersliten sits, med massor av tjocka lager färg och lite nednötta ben, men ändå en riktig skatt!

ANNONS

Den gustavianska stilen fick sitt namn från Gustav III som var Sveriges regent när stilen kom till Sverige. Stilen var, som vanligt i modesvängningar, en reaktion mot föregående stil, som i det här fallet var den utsvävande rokokon. Istället för s-svängda ben kom nu raka former och rena linjer.

Räfflor i benen

De flesta får säkert någon inre bild av stolar målade i pärlgrå färg och klädda med randigt tyg. Det är helt rätt, och det finns fler typiska kännetecken för de gustavianska möblerna.

Benen är som regel alltid raka och avsmalnande nedåt. De har urfrästa räfflor i benen - "kannelyrer" - och där benen övergår i sargen sitter ofta en snidad dekoration i form av en blomma. Andra typiskt gustavianska dekorationer är rosetter med svängande bandändar, bladgirlanger, kärvar, lagerblad och veteax. Bårder med grekiskt inspirerat meandermönster, små kulor radade tätt efter varandra, så kallad pärlstav, eller bårder med små blommor efter varandra var också vanligt. Inspirationen kom ofta från antiken, då man under den här tiden gjorde stora utgrävningar bland annat i den antika staden Pompeji.

De gustavianska byråarna är väldigt raka i formen, och fick ofta figurativa intarsiadekorer. Sengustavianska byråar blev ännu mer rena i sitt formspråk och intarsian byttes mot slät mahogny. Det rena formspråket hos de sengustavianska byråerna gör dem lättplacerade i dagens minimalistiska hem, vilket också gjort att intresset ökat och priserna för dessa möbler gått upp.

ANNONS

Gamla möbler är ofta ommålade

Det vanligaste och mest signifikativa för gustavianska möbler är dock inte mörka träslag, utan möbler målade i ljusa färger. Oftast målades möblerna i ljusa gråtoner, pärlgrått eller grågrönt. Gamla möbler är dock ofta ommålade många gånger, och kan ha fått en mörk färg på senare tid för att det skulle se ut som ett mörkare träslag.

De stora och riktigt duktiga möbelsnickarna fanns under den gustavianska tiden i Stockholm. Därför talar man ofta om stockholmsarbeten i dessa sammanhang. Speciellt berömd blev möbelsnickaren George Haupt. Han är troligen vårt lands mest kände möbelkonstnär och gjorde många vackert dekorerade byråar, bord och skåp med intarsiadekorationer. Speciellt för Haupts möbler är att de ofta hade kvar vissa drag av rokokon, till exempel fick många möbler lätt s-svängda ben långt in i den gustavianska eran. Ingen regel utan undantag!

*****

Källa: Intervju med Henrik Åberg på Bukowskis samt böckerna Möbelstilarna av Erik Andrén (Nordiska museet) Gamla möbler av Jane Fredlund (Ica Bokförlag) samt Är möbeln äkta? av Torsten Sylvén och Jane Fredlund (Ica Bokförlag).

Fynd eller fallgrop

ANNONS