Åkerlund designar för Ikea

Hon har stylat Madonna, Lady Gaga och Beyoncé. Nu gör hon en kollektion för Ikea. Bea Åkerlund skall hitta nya kunder åt det svenska möbelföretaget.

ANNONS
|

Ikea förknippas ofta med det svenska folkhemmet och med att vara lite tråkiga. Men på senare år har möbeljätten satsat på flera samarbeten med externa designers med lite krydda. Senast i raden var danska Hay, som till och med designade om de klassiska blå ikeapåsarna.

Nu tar företaget utvecklingen ett längre och gör sitt mest vågade och färgstarka designsamarbete hittills.

Hollywoodstylisten och "modeaktivisten" Bea Åkerlund har skapat en ny kollektion som sticker ut en hel del mot det Ikea brukar bjuda på. Den innehåller mycket svart och rött och det finns bland annat en fåtölj, en sänghimmel och flera inredningsdetaljer som en hattvas och läppkuddar i illrött.

ANNONS

– Vi har valt att jobba med Bea Åkerlund eftersom hon är en väldigt färgstark person och en stark kvinna. Hon tycker att alla skall få vara som de är och det tycker vi också, så hon passar bra in i vår filosofi. Dessutom träffar hennes stil andra kundgrupper än våra vanliga, säger Pia Björeman, PR-kvinna på Ikea.

Kollektionen heter Omedelbar, släpps i början av mars och kommer att finnas i begränsad, men inte exklusiv, upplaga.

Åkerlund väldigt engagerad

– Man kommer inte behöva hänga på låset, utan det skall finnas tillräckligt med produkter för att det skall räcka ett tag. Däremot vet man ju aldrig med sådana här kollektioner exakt hur länge de finns kvar, säger Pia Björeman.

Bea Åkerlund behövde, enligt Ikea, ingen övertalning för att ställa upp, utan har varit väldigt engagerad genom hela processen.

– Jag har haft en tydlig vision för den här kollektionen, från början till slut. Jag hoppas den kan inspirera människor att tänka utanför boxen, få dem att våga ta risker, ha kul och köpa något de aldrig förväntat sig kunna hitta på Ikea. Enkelt uttryckt – få människor att leva lite, säger Bea Åkerlund i ett pressmeddelande.

ANNONS