Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.

1/2

Barbro går in och ut i nya roller hela tiden

Nyfiket tar Barbro Svenner varje tillfälle i akt. Efter rollen som amatördansare i Operans Eldfågeln, tog hon chansen att delta i sommarens bygdespel i Lerbäcksbyn i Sjuhärad. I höst är hon statist i Ruben Östlunds The Square och till jul i Maria Bloms Monky.

– Att jag sent i livet råkade bli statist beror på förfrågan från vänner och föreningar. Till vissa filmscener behövs massor av folk. Att småprata i en foajé eller sitta i ett publikhav gör jag under en vanlig föreställning också. Så varför inte ta vara på ett roligt tillfälle, säger Barbro Svenner och skrattar.    
När vi träffas har hon ett par lugna dagar mellan premiären på Lerbäcksbyspelet och återstående föreställningar. Inledningsvis skulle hon bara vara sufflös men fick sedan snabbt hoppa in både som husa och krokig gumma i skådespelet på en av Sjuhäradsbygdens vackra förläggargårdar från tidigt 1800-tal. 

Även när filmen Simon och ekarna spelades in för några år sedan deltog Barbro Svenner i tidstypiska kläder. Den gången i sin mammas gamla hattar från 1940-talet. 
– Egentligen hade jag fel frisyr, men det syns inte när man har hatt på sig. Jag fick springa ut och in i salongen på Stora Teatern med olika hattar.
Det lustfyllda med att klä ut sig upptäckte hon tidigt. På det barnpensionat i Dalarna där hon växte upp fanns en stor utklädningslåda på vinden och en övre hall, som gjord för de teaterpjäser som hon och de andra barnen diktade ihop. Genom åren har hon fortsatt att spexa med barn och barnbarn, som även de haft en uppsjö av gamla klädesplagg att välja bland.

Förkärleken till historia, arkeologi och litteratur förde henne till Göteborgs universitet och därifrån till Bibliotekshögskolan i Borås. Sedan femton år tillbaka är hon med i en bokcirkel som enbart läser kvinnliga författare och i höst reser hon till Italien där hon som ung deltog i en arkeologisk utgrävning.
Ett annat stort intresse är dans. Barbro förklarar att hon tillhör den generation som tidigt fick lära sig pardans. Till på köpet bodde hon granne med en folkpark. 
– Egentligen kallar jag det ”rörelseglädje”. Spelar de musik på hållplatsen vid Frölunda torg måste jag röra på mig, något som musikerna också tycker är roligt, säger Barbro och tar några danssteg i vardagsrummet.  

I en nytolkning av Stravinskijs Eldfågeln som sattes upp på Göteborgs Operan var hon en av 78 amatörer. Efter koreografen Fredrik Benke Rydmans instruktioner underströk de handlingen genom att röra sig bakom de professionella dansarna. Från sin privata garderob valde hon byxor och passande blus i lila.
– I en andra uppsättning, som hade nypremiär i december förra året, fick jag uppdraget att blåsa cigarettrök på självaste Eldfågel, när han dras in på scenen.
I filmsammanhang kanske en statist inte alls syns i slutversionen. Trots att Barbro Svenner var med i två scener i Sandor slash Ida syntes bara hennes nacke. I Till det som är vackert däremot syns hon rakt framifrån, eftersom hon råkade hamna snett bakom Alicia Wikander i salongen på Konserthuset. 
– En annan statist hade fel färg på kläderna så vi fick byta plats. 

I statistroll med mammas gamla finskor. Bild: Ann-Catrin Emanuelsson

Under tre heldagar förra hösten fick hon uppleva hur Ruben Östlund jagar den enskilt magiska tagningen eftersom han inte klipper och klistrar.  
– Det var fantastiskt spännande att få inblick i processen och försöka förstå vilken som var den bästa tagningen i hans ögon. Efter 26 omtagningar och sju timmar i sträck i mammas högklackade skor fick jag ont i en höft – ”men vad gör man inte för konsten”.     
Numera har hon anmält sig till statistförmedlingar, men påpekar samtidigt att hon prioriterar tiden med sina tre barnbarn.
Hon konstaterar att det viktigaste varken är att stå på scen eller att synas men att det skulle vara kul att åtminstone få en skymt av sin mammas festskor i The Square, filmen som gick upp på de svenska biograferna för några dagar sedan. 

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.