Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Hej

Hej

När valet av reflex inför kvällspromenaden stod mellan en knallgul väst eller en barnslig figur i ett snöre på jackan föddes Ann-Sofie Hermanssons idé till ett eget företag – sedan tog hon språnget ut i det okända.
När valet av reflex inför kvällspromenaden stod mellan en knallgul väst eller en barnslig figur i ett snöre på jackan föddes Ann-Sofie Hermanssons idé till ett eget företag – sedan tog hon språnget ut i det okända. "I stället för att gå tillbaka till mitt jobb som säljare efter föräldraledigheten sa jag upp mig", berättar hon. Bild: Ann-Christin Mathiasson

Ann-Sofie förverkligade sin idé att skapa ljus i mörkret

Utan tidigare erfarenhet av produktutveckling förverkligade Ann-Sofie Hermansson sin idé om att skapa moderiktiga reflexer. I dag vill hon inspirera andra som funderar på att starta egna verksamheter.
– Det gäller att slå bort saboterande tankar och våga gå utanför sin bekvämlighetszon.

När Ann-Sofie var föräldraledig var hon ofta ute på långa promenader. Det var då hon lade märke till att varken hon eller andra syntes ordentligt i mörkret.

– Först tyckte jag att det var korkat, sedan insåg jag att det inte fanns några reflexer för den som ville känna sig lite uppklädd. Valet stod mellan att dra på sig en knallgul väst eller fästa en barnslig figur i snöre på jackan.

Idén började gro

En mörk novemberkväll när Ann-Sofie skulle spänna bältet på sin dunkappa slogs hon av tanken: Hade inte det där bältet lika gärna kunnat vara en reflex? En idé om att skapa egna reflexer började gro.

– Jag hade länge haft tankar på att starta eget företag och blev allt mer entusiastisk. Nu hade jag äntligen hittat något som jag kunde driva vidare. I stället för att gå tillbaka till mitt jobb som säljare efter föräldraledigheten sa jag upp mig.

Ann-Sofie hade en magisterexamen i marknadsföring och ekonomi i bagaget, men hade ingen aning om hur man tog fram en produkt. Det återstod att gå den hårda vägen och prova sig fram.

– Tanken var att skapa reflexer som var både säkra och snygga att bära. Jag blev så driven att jag knappt kunde prata om något annat än reflexer. Jag kände mig som en galen uppfinnare, säger Ann-Sofie och skrattar.

Fabrik i Bulgarien

En designbyrå kontaktades och snart började letandet efter en fabrik som kunde tillverka reflexerna. Ann-Sofie gjorde flera utlandsresor och möttes av folk som skakade på sina huvuden och sa ” ingen kommer att köpa dina reflexer”. Till slut hittade hon en fabrik i Bulgarien som trodde på idén.

– Jag blev snabbt tvungen att sätta mig in i hela tillverkningsprocessen och lära mig allt om material, tyger, hållbarhet.. saker som jag inte hade någon som helst kunskap om.

Under resans gång fick Ann-Sofie jobba extra i hemtjänsten och som konsult för att få det att gå runt. Vid flera tillfällen hamnade hon också på villospår när hon råkade lita på fel människor. Men Ann-Sofie hade bestämt mig för att inte ge upp.

Sedan 2014 driver Ann-Sofie Hermansson företaget Smart in the dark, som säljer designade reflexer. Bild: Ann-Christin Mathiasson
Sedan 2014 driver Ann-Sofie Hermansson företaget Smart in the dark, som säljer designade reflexer. Bild: Ann-Christin Mathiasson

När den första leveransen av reflexer äntligen kom år 2014 hade det gått tre år sedan den där mörka novemberkvällen. I dag arbetar Ann-Sofie heltid med sitt företag och har en anställd med lager, kontor och distribution i Kungälv. I reflexkollektionen finns allt från mössor och väskor till sjalar, bälten och hundhalsband.

– Hela familjen är engagerad på olika sätt. När det är mycket att göra rycker min man, mina barn och mormor in och packar, säger Ann-Sofie som redan som barn var en liten entreprenör.

– Vi var ett gäng tjejer som mimade till låtar av Carola. Sedan tog vi betalt för att visa upp oss. Jag gick också runt och sålde munkar, majblommor och jultidningar.

Företagsamhet och affärsidéer

Ann-Sofies pappa jobbade med fastigheter och hemma vid köksbordet på Tjörn pratade de ofta om företagsamhet och affärsidéer. Det var mycket glädje i diskussionerna och Ann-Sofie fick tidigt lära sig att möjligheterna var många, bara man visste vad man ville.

– Jag är säker på att det var en bra skola för framtiden. För att lyckas starta en verksamhet måste man tro på sin egen förmåga, säger Ann-Sofie.

I dag händer det att hon föreläser om sin resa som entreprenör. Då pratar hon ofta om vikten av att inte låta sig hindras av begränsande tankar.

– Som företagare går man igenom tuffa perioder, men det som kännetecknar en entreprenör är att man hittar olika sätt att ta sig förbi hindren.

Har startat nätverksgrupp

För att få stöd från likasinnade har Ann-Sofie startat en nätverksgrupp för kvinnliga e-handlare. De har regelbundna träffar där de diskuterar företagsfrågor och inspirerar varandra. Men för att orka driva en verksamhet på längre sikt är det också viktigt att det man sysslar med är förankrat i både hjärna och hjärta.

– Det räcker inte med att bara tjäna pengar. Man måste känna att det man gör har större mening än så. För mig känns det bra att mina produkter kan bidra till färre trafikolyckor och rädda liv.

Hon hoppas att attityden till reflexer ändras bland ungdomar och vuxna och att fler använder dem under den mörka årstiden.

– Det är inte ett dugg töntigt att använda reflexer, tvärtom kan det både vara snyggt och smart, säger Ann-Sofie.

Ann-Sofie Hermansson

Ålder: 45 år.

Bor: I Kungälv.

Familj: Man och tre barn i åldrarna 11, 14 och 16.

Gör: Driver företaget Smart in the dark, föreläser.

Intressen: Företagande, resor, umgås med familj och vänner, yoga, powerwalks.

Olyckor i mörker

40 procent av alla trafikolyckor med gående inträffar när det är mörkt. Genom att bära reflexer syns du redan på 125 meters avstånd och risken att råka ut för en olycka minskar betydligt.

Källa: NTF Säker trafik

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.