Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.

Den här artikeln ingår för dig som är kund.

Lidl sämst men mycket bättre

Lidl ligger fortfarande i botten när det gäller kundnöjdhet i dagligvaruhandeln. Men den tyskägda butikskedjan har gjort ett remarkabelt lyft de senaste åren, visar en undersökning från Svenskt Kvalitetsindex (SKI).

Du läser nu en av dina fria artiklar på GP.se

Indexet bygger på 1 000 intervjuer genomförda i november och december.

I år får Lidl 67,1 på SKI:s indexskala. Det är fortfarande en bit under branschsnittet på 72,5, men kan jämföras med betyget 53,4 som kedjan hade 2007.

Allt under 60 räknas som underkänt, över 75 innebär mycket nöjda kunder.

Främst är det servicen som kunderna tycker har blivit bättre.

SKI skriver att tre av tio kunder haft anledning att klaga på sin dagligvarubutik, oftast på dålig kvalitet eller utgångna bäst före-datum. Men butikerna hanterar klagomålen bra, jämfört med många andra branscher.