Kraftiga avgiftshöjningar för parkering är redan aviserade av Parkeringsbolaget. En sista dödsstöt för Saluhallen och annan innerstadshandel, planeras genom ett enormt arenabygge som ersättning för Scandinavium, skriver Arash Cark.
Kraftiga avgiftshöjningar för parkering är redan aviserade av Parkeringsbolaget. En sista dödsstöt för Saluhallen och annan innerstadshandel, planeras genom ett enormt arenabygge som ersättning för Scandinavium, skriver Arash Cark. Bild: Axel Norén

Styr upp byggkaoset annars dör innerstadens handel

Politiker: lyssna på oss företagare och inse allvaret i det kaos som vi befinner oss i. Vi vill ha ett vettigt genomförande av alla era projekt med hänsyn tagen till de företag och människor som lever och verkar i staden – innan vi går i konkurs, skriver Arash Chark.

Det här är en debattartikel. Syftet med texten är att påverka och åsikterna är skribentens egna.

ANNONS

Jag minns ett Göteborg där man kunde vara stolt över den levande innerstaden, en stad med folkliv, affärer och ett miljötänk som gav hopp till kommande generationer. Det var länge sedan nu.

Göteborgs företagare har under en lång period varit satta på undantag. Politikerna i vår stad verkar ha missförstått att det inte är de själva eller de 55 000 kommunalanställda som skapar välfärden, eller att det är tack vare dem som vi har haft en lång period av högkonjunktur.

Det är företagen som skapar arbetstillfällen, skatteintäkter, inflyttning till Göteborg och många andra värden som gör Göteborg till en framgångsrik stad – politikernas uppgift borde vara att skapa medvind för näringslivet att utvecklas.

ANNONS

De senaste åren har jag och mina kollegor i Göteborgs Stora Saluhall och många andra företag i staden tyvärr bara upplevt en kommunal motvind, med ökande vindstyrka. Och väderleken ser tyvärr inte ut att bli bättre under de närmsta åren.

Västlänken skapar stora problem

Stadens enorma byggprojekt slår stenhårt mot våra verksamheter, där bygget av Västlänken står i centrum och skapar stora problem under många år framåt. Tillgängligheten försämras för varje dag och det är byggkaos och oreda i stora delar av staden. Bara att ta sig in till stan, oavsett om det är kollektivt eller med bil, är vad man politiskt korrekt kan kalla för en utmaning.

Stadens enorma byggprojekt slår stenhårt mot våra verksamheter, där bygget av Västlänken står i centrum och skapar stora problem under många år framåt

Kraftiga avgiftshöjningar för parkering är redan aviserade av Parkeringsbolaget. En sista dödsstöt för Saluhallen och annan innerstadshandel planeras genom ett enormt arenabygge som ersättning för Scandinavium. Bygget i sig är säkerligen positivt, men finansieras det ansvarfullt genom byggandet och försäljning av välbehövliga bostäder? Nej den värdefulla marken ska upplåtas för ett gigantiskt köpcentrum på 80 000 kvm.

Förklara gärna för stadens entreprenörer inom handeln, som varje dag kämpar för att överleva i tider av ökad e-handel och försämrad tillgänglighet, vilket kundunderlag som ska föda ett gigantiskt Mall of Scandinavia i Göteborgs innerstad? Vi befinner oss redan i ett skede där butiker stängt ner och gått i konkurs och där fler butiker följer samma tragiska väg.

ANNONS

Trots deltagande i oändliga möten där vi har förvarnat om hur Göteborgs innerstad mår, händer inget annat än att man bollas runt bland stadens mångtaliga kommunikatörer.

Den nystartade gruppen Citysamverkan verkar inte heller leda till någon lösning. Den nytillträdde samordnaren som borde vara förste man att kavla upp ärmarna för att hitta lösningar börjar i stället prata om riskerna som finns för företagare och uppmuntrar verksamheterna att flytta till ”andra sidan bron” för att överleva. Med ett sådant resonemang undrar jag hur en flytt av en K-märkt Saluhall som varit belägen vid Vallgraven i över 130 år ska gå till?

Dags att öppna ögonen

Det är en självklarhet att det innebär risker att vara företagare, men när kommunen eliminerar alla funktionella förutsättningar att lyckas förvandlas risk till den definitiva konsekvensen nedläggning.

I egenskap av ordförande i Stora Saluhallen, näringsidkare i innerstaden men framförallt stolt göteborgare, vill jag att beslutsfattarna börjar använda sina ögon och öron och lyssnar på oss företagare, för att inse allvaret i det kaos som vi befinner oss i. Jag skickar därefter en uppmuntran till att använda era hjärnor för att få ett vettigt genomförande av era projekt med hänsyn tagen till de företag och människor som lever och verkar i staden.

ANNONS

Akuta lösningar krävs

Göteborgs innerstad behöver nu akuta lösningar. Parkeringsalternativen måste ses över, då nuvarande situation inte är hållbar. En lättanpassad lösning som kan uppmuntra till fler besök i innerstaden är att reducera parkeringskostnaden första timmen till hälften. Även att tiominuters parkeringarna bör göras om till 30-minuters.

Problematiken att kunder inte hittar in till innerstaden längre kan lösas genom etablerandet av ett kostnadsfritt sightseeing- tåg som åker kontinuerliga sträckor från exempelvis Valhallas parkering in till innerstaden och tillbaka.

Nu är läget akut, innerstadens överlevnad står på spel. När kommer ni att vakna och inse hur ni förstör för det blomstrande innerstadsliv som ni säger er värna?

Arash Chark

ordförande Stora Saluhallen

comments

Kommentarer

Vad tycker du?

Här nedan kan du kommentera artikeln via tjänsten Ifrågasätt. Märk väl att du behöver skapa ett konto och logga in först. Tänk på att hålla god ton och att inte byta ämne. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Inlägg som bedöms som olämpliga kommer att tas bort och GP förbehåller sig rätten att använda kommentarer i redaktionellt innehåll.

ANNONS