Werner: Ett hål som garant för framtiden

GP Ledare är oberoende liberal. Fristående gästkolumnister representerar ett bredare politiskt spektrum.

ANNONS
|

Höghus, linbanor och nya broar. Göteborgs hamn domineras av stora, dyra byggprojekt som är tänkta att sätta staden på kartan. Fyrbås för att välkomna det nya Göteborg, fyllt att av turism, servicetjänster, reklamare och hipsters.

Allt detta är såklart välkommet, men för den som vill modernisera, dra in pengar och jobb till staden är det inte det enda stället att låta pengar och tankekraft komma till nytta. Karltornet kommer inte slå Turning Torso. Nya Hisingsbron bleknar fortfarande inför Älvsborgsbron. Och linbanan. Tja. Snart bygger de en i Borås också (ja, på riktigt).

Det Göteborg framförallt behöver göra är att kräva fyra miljarder kronor från staten och använda dem till att gräva ett riktigt, riktigt stort och djupt hål.

ANNONS

Ja. Inte var som helst. I hamnen. Det är nämligen ditåt den stora världen tittar, när de internationella rederierna ritar upp handelsrutter mellan industrierna i Kina, Indien och den svenska marknaden. Och från Sveriges exportmarknad ut i världen. För de supermoderna, halvkilometerlånga lastfartygen som börjar ta över på de sju haven kan inte gå in med full last i Göteborg. Hamnen är helt enkelt för grund. 13,5 meters djup måste bli 17,5 meter djup för att kunna ta in fullastade båtar av dagens mått.

Det är ett problem. Göteborgs Hamn, för många en bortglömd plats från fornstora dar, är nämligen i högsta grad levande och otroligt viktig. Här passerar 57 procent av landets all containerhandel och 30 procent av Sveriges hela utrikeshandel. För ett litet, exportberoende land är det en hysteriskt viktig siffra. Och delar av detta riskerar nu att stå och falla på något så ynkligt som frånvaron av ett hål.

Hålet måste därför grävas. Dels för att rederierna redan nu efterfrågar en möjligen att kunna lossa av mer. Men också som en trygghet för framtiden. Att fortsätta vara en hamn att räkna med om 20 år, inte bara nu. Om hamnen inte grävs ut kan det mycket väl hända att rederier med båtar som är för stora att gå in i hamnen med full kapacitet väljer att lossa av och på i annan hamn och istället låter varorna strömma in och ut ur Sverige med andra transportmedel. En stor nackdel miljömässigt, för Sveriges attraktivitet som exportland och för Göteborgs position i Sverige och världen. För att inte tala om jobben som istället för att växa till lär rinna ifrån.

ANNONS

För att trygga hamnen behövs enligt Trafikverkets beräkningar nu blålera och bröte nog att fylla 24 Globen muddras bort ur hamnen. Men så mycket pengar har kommunen under inga omständigheter själv råd med. Här måste staten rycka in. Förhoppnings kommer man också göra det, med tanke på den överlägsna genomströmningen av gods som Göteborg står för i jämförelse med resten av landets hamnar.

Inget av detta kommer att sätta staden på kartan så det märks. Sannolikt kommer få i Göteborg ens notera av att botten i ytterhamnen sänks en aning, mer än i positiva bieffekter som mer pengar i kassan och en sjunkande arbetslöshet. Trots det är detta fyra miljarder dyra hål minst lika viktigt som Karlatornets prål.

ANNONS