Vi sparar data i cookies, genom att
använda våra tjänster godkänner du det.

En bortförklaring? Bild: Gorm Kallestad
En bortförklaring? Bild: Gorm Kallestad

Bawar Ismail: Vänstern bör inte låta sig luras av Tiktok

En populär förklaring till vänsterblockets valförlust är att sociala medier som tiktok förstärkt högerns åsikter och verklighetsbeskrivning. Men är det verkligen så enkelt?

Det här är en text från GP Ledare. Ledarredaktionen är oberoende liberal.

Efter högerblockets valseger tycks en stor del av eftervalsdiskussionerna kretsa kring sociala medier som Tiktok. SVT:s valundersökning visade nämligen att förstagångsväljarna tagit en rejäl högersväng och vänstertyckonomer tror att förklaringen ligger i högerns dominans på videoplattformen Tiktok (Aftonbladet 19/9).

Men det är en otroligt grund analys. Visst, den som scrollat i Tiktok under valrörelsen har nog stött på lättsamma intervjuer med SD:s partiledare Jimmie Åkesson eller Moderata ungdomsförbundets valmemes. Men Tiktok har även varit plattform åt kritiska inlägg som varnat för SD:s historia och ”valstugeintervjuer” av gymnasieungdomar som försökt provocera fram kontroversiella uttalanden från SD:s valarbetare. Siffror från Internetstiftelsen visar dessutom att väldigt få förstagångsväljare hämtar politisk information från Tiktok (6 procent) och att många av dessa unga väljare inte betraktar sådan information på plattformen som pålitlig (83 procent).

Zoomar man ut från Tiktok inser man dessutom att sociala medier flödar över av tunga röster som mer än gärna främjar det rödgröna lägret. Med bara dagar kvar till valet bjöd Youtube-kändisen Anis Don Domina in statsminister Magdalena Andersson (S) till sin podcast, hans enda politiska gäst under hela valrörelsen. I övriga sociala medier har Sveriges samlade kår av influencers och artister, från Kenza till Zara Larsson, förklarat att de minsann skulle rösta rött. Det handlar om etablerade röster som tillsammans når miljontals svenskar.

Kanske är det därför Tiktok blivit ett rött skynke för vänstertyckonomer. Övriga sociala medier domineras av etablerade aktörer. Du har dina instagraminfluencers med tiotusentals följare. Du har dina Youtube-kreatörer som slitit hårt för att nå en halv miljon svenska prenumeranter. Men på Tiktok kan du snabbt bli en viral raket och nå lika många följare. På den trendiga videoplattformen finns ännu inget ”etablissemang” som kan forma dagordningen likt kändisarna i övriga sociala medier.

Man gör unga en enorm otjänst om man vill förklara deras högersväng med att de låter sig influeras av borgerliga eller sverigedemokratiska sympatisörer på nätet. När det kommer till äldre medborgare förväntas de trots allt rösta utifrån olika intressen. Man oroar sig för hushållets ekonomi, att det begåtts många brott i bostadsområdet, att äldreomsorgen inte duger för mamma eller att barnen ska hamna i ett stökigt klassrum.

Varför skulle inte förstagångsväljarna drivas av samma intresseavgöranden? Varför är bara de offer för vilken slags politisk kommunikation de möter på nätet?

I flera undersökningar framkommer att unga lever allt mer otryggt. I Brottsförebyggande rådets skolundersökning från 2019 svarar nästan hälften av eleverna (48 procent) att de blivit utsatta för brott. Undersökningen visade även att andelen unga killar som uppgett att de undviker vissa platser för att slippa brott ökat från cirka 35 procent år 2015 till drygt 50 procent. Andra Brå-siffror visar att antalet anmälda rån mot minderåriga fördubblats mellan 2015-2019, från 1084 anmälningar till 2498. En stor andel ungdomar känner oro för att utsättas för rån (18 procent). Är det då så konstigt att unga låtit sig flocka till de partier som lovat rejäla tag för att ta itu med kriminaliteten som drabbar dem så hårt?

Vill det rödgröna lägret och dess opinionsbildande sympatisörer få chans till revansch i nästa val gäller det att man analyserar sina kampanjer och strategier ordentligt. Vill man inte ägna sig åt sådan självrannsakan kan man ju alltid beskylla sina enorma misstag i valrörelsen på obetydliga faktorer som högerdominans på Tiktok.