Pendling. Det moderna Göteborg växte fram med bilen som utgångspunkt.
Pendling. Det moderna Göteborg växte fram med bilen som utgångspunkt.

Västsverige borde vara den ledande elbilsregionen i Norden

Ledare: Politiken kan göra mer för att underlätta omställningen till laddbara fordon.

Det här är en åsiktstext från GP Ledare. Ledarredaktionen är oberoende liberal.

ANNONS
|

Västsverige borde bli den ledande elbilsregionen i Norden. Här finns goda förutsättningar för en stor andel eldrivna fordon. Just nu ökar försäljningen och produktionen av laddbara bilar snabbt. Den västsvenska industrin är redan långt framme. Volvo personvagnar kommer med sin första helt eldrivna bil 2019.

Dagens elbilsteknik är tillräckligt konkurrenskraftig i sig själv för att göra en omställning från fossila bränslen självklar. Men politiken har ändå anledning att bidra till att processen ytterligare snabbar på. Skälet är klimatförändringarna som ju drabbar oss hårdare och snabbare än vad vi tidigare insett. Att minska utsläppen av växthusgaser måste därför bli ett än mer prioriterat mål.

ANNONS

Det är förvisso inte bara klimatet som tjänar på omställning. För konsumenterna betyder elbilen minskade kostnader för resor. För stadsmiljön innebär den renare luft och mindre buller. Fler elbilar ligger inte bara i det globala allmänintresset, utan också i det regionala och lokala.

Just nu nyregistreras flest svenska elbilar i Stockholmsområdet. I Norden är det Osloregionen som leder. Västsverige borde dock ha goda möjligheter att bli den ledande regionen om vi vill.

Det som talar för Västsverige som elbilsregion är den geografi som annars är till vår nackdel. Storgöteborg har under decennier vuxit på ett sätt som gör att medelklassen i dag ofta bor i kranskommuner, och pendlar in till sina arbeten. Det leder inom flera områden till problem. Men det skapar en potentiellt stor marknad för elbilar. Många familjer har redan två bilar, varav den ena ofta går i kortare pendeltrafik. För dem finns det stora fördelar att köpa en elbil som är billigare i drift. Om man kan göra elbilen än mer pålitlig som pendlingsfordon borde det därför gå att snabbt öka omställningen i vår region.

Vad som idag är gränssättande är laddmöjligheterna. Ingen vill få stopp på bilen i trafiken. Om elbilen har det sagts att den bör laddas på samma sätt som en telefon. Det vill säga i hemmet och på jobbet. För pendlaren innebär det ett behov av laddplats där man ställer bilen under dagen. I Göteborg har man hittills byggt ut antalet laddplatser för sakta. De som finns är ofta upptagna eller ur funktion. Intresset från de rödgröna förefaller svagt. Miljöpartiet är öppet med att det är bilen i sig man vill begränsa. Hur den drivs är mindre viktigt. Här behöver man tänka om. Politiken som dömer ut personbilen formades innan utvecklingen av elbilen kom igång på allvar.

ANNONS

Det finns politiska initiativ för att trycka på för en snabbare utveckling av laddinfrastrukturen. Liberalerna i Göteborg driver på för fler laddplatser i själva staden. I kranskommuner som Kungsbacka och Lilla Edet driver Centerpartiet att kommunerna ska verka för laddplatser längs med pendelstråken - till exempel laddstationer vid pendelstationer, idrottsanläggningar, skolor och köpcentra.

Vad som borde formas är förstås en helhetsstrategi för god laddinfrastruktur i hela Göteborgsregionen. Det är en möjlighet att bidra till minskad klimatpåverkan, samtidigt som vi stöttar det lokala näringslivet och skapar en bättre miljö lokalt och regionalt.

ANNONS