Vi sparar data i cookies, genom att
använda våra tjänster godkänner du det.

Vasilijkatedralen i Moskva, början av februari. (AP Photo/Thibault Camus) Bild: Thibault Camus
Vasilijkatedralen i Moskva, början av februari. (AP Photo/Thibault Camus) Bild: Thibault Camus

Adam Cwejman: Symbolhandlingar stoppar inte Putins krig

Arla drar tillbaka en kefir vars förpackning föreställer Vasilijkatedralen i Moskva. En tom symbolhandling. Som storkund till Tetra Pak, som ännu inte lämnat Ryssland, skulle de kunna utöva påtryckningar som gör skillnad.

Det här är en text från GP Ledare. Ledarredaktionen är oberoende liberal.

Vasilijkatedralen är ikonisk. I dubbel bemärkelse. Den är Moskvas mest kända landmärke och har under sina fem hundra år överlevt franska och tyska invasioner, statskupper och revolutioner. Inte ens Stalinerans våldsamma anti-teism kunde rubba katedralen. Den utgör också en symbol för hela den ortodoxa kyrkan.

Den särpräglade arkitekturen skvallrar om den ortodoxa kyrkans starka band till Bysans och mindre Asien (det som i dag är Turkiet). Det finns också tydliga paralleller mellan Vasilijkatedralen och de många vackra träkyrkor som man finner på landsbygden i Ukraina och Ryssland.

Det är en byggnad med igenkänningsfaktor på nivå med Eiffeltornet eller Colosseum. Rätt få personer tänker sannolikt ”Putin!” när de ser den. Förutom det nordiska mejeribolaget Arla.

Bolaget har upphört med all export till Ryssland. Deras verksamhet i landet är också stoppad, även om det handlade om en minimal sådan. Men Arla har gått längre än så. De stoppar försäljningen av filmjölken ”Kefir” på grund av att Vasilijkatedralen är avbildad på förpackningen. Det har den varit sedan lanseringen 1978.

”Förpackningen associeras med Ryssland på ett sätt som vi inte anser lämpligt under rådande omständigheter” säger bolagets kommunikationschef Caroline Starck. Tydligen är det inte ett tillfälligt avbrott. Produkten ”återkommer i butik med annan utformning senare i år”. Bort med katedralen alltså. Tidigare ryska krig – de har hunnit med 14 sedan lanseringen av kefiren – har inte föranlett någon ändring av förpackningen.

Det är inte så att råvarorna eller något annat som rör tillverkningsprocessen kommer från Ryssland. Den enda kopplingen är katedralen på förpackningen och att det råkar handla om kefir, en dryck som är vanlig i hela den slaviska världen, däribland Ryssland.

Många försöker bidra på sitt sätt till Ukrainas motstånd i det pågående kriget. Det behövs. Sanktioner och ekonomisk bojkott är komplicerade saker och kräver att många aktörer, inte bara stater, bidrar till det ekonomiska kriget. Trycket måste upprätthållas, kostnaden för att bedriva aggressiva invasionskrig måste vara skyhög. Bolag med miljardomsättning, likt Arla, kan påverka.

Men att tro att kyrkor på en förpackning spelar någon roll är att agera obildad posör och lättviktare. Det finns dock något Arla faktiskt kan göra. Ännu finns svenska bolag som vägrar dra sig ur Ryssland. Till dessa hör exempelvis svenskägda kosmetikaföretaget Oriflame. Ett annat bolag som fortsätter att bedriva en del av sin verksamhet i Ryssland är förpackningsjätten, svensk-schweiziska Tetra Pak, som Arla råkar vara storkund hos.

I stället för en menlös symbolhandling, som snarast skvallrar om hur illa ställt det är med bildningsnivån på kommunikationsavdelningen, hade Arla kunnat ta en verklig risk och i egenskap av kund utövat påtryckningar på Tetra Pak.

Anmäl dig till Adams nyhetsbrev

Varför pratar vi om det vi pratar om? GP:s Adam Cwejman omvärldsbevakar och delar det som fått honom att tänka till.

För att anmäla dig till nyhetsbrevet behöver du ett digitalt konto, vilket är kostnadsfritt och ger dig flera fördelar. Följ instruktionerna och anmäl dig till nyhetsbrevet här.