Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.

Programledarna Marika Carlsson Eric Saade Sarah Dawn Finer och Kodjo Akolor under finalen i Melodifestivalen. 3,6 miljoner svenskar såg programmet på SVT. Bild: Claudio Bresciani/TT

SVT:s samlande uppdrag viktigare i den digitala tidsåldern, skriver SVT:s programdirektör.

SVT:s programdirektör, Lena Glaser, replikerar på GP:s huvudledare från den 6 april. GP:s Håkan Boström svarar nedan direkt efter.
Det här är en replik på en ledartext. Åsikterna är skribentens egna.

Håkan Boström sätter i en ledare den 6 april fingret på intressanta frågor om vad SVT ska göra och inte göra. En både viktig och intressant diskussion. De pengar svenska folket investerar i public service ska ge maximal nytta. Till publiken som individer, men också till det gemensamma. Men vad är maximal nytta?

Det är lätt att hålla med Boström om att nyhets- och samhällsutbudet är public services kärnområden. Oberoende, granskande och även skildrande journalistik både utmanar och stärker samhället. Vårens granskning av Swedbank är, tillsammans med dokumentären om Josefin Nilsson, utmärkta exempel på det. Men även breda och underhållande program fyller en viktig funktion, menar jag.

Mixen är fortsatt viktig. Inte minst i en tid då mediekonsumtionen blir allt mer digital och individuell. Jag vill till och med gå så långt som att säga att det kanske aldrig varit viktigare att SVT också gör underhållande program. Program som samlar publiken, som ger gemensamma referenser. Allsång på Skansen och Melodifestivalen bär våra traditioner och vår historia. Vem vet mest, Fråga Lund, På Spåret och Smartare än en femteklassare är samlande familjeunderhållning byggd på kunskap. Public service uppstår i kombinationen mellan program som Melodifestivalen, Vår tid är nu, Kulturfrågan Kontrapunkt, Agenda, dokumentärer och Rapport.

I den digitala framtid där Boström ser ett minskat behov av en samlande aktör, tror jag tvärt om att det är viktigare än någonsin att public service finns med ett utbud för alla. Vi behöver en digital plattform med stark dragningskraft och brett innehåll som handlar om Sverige och som ger gemensamma upplevelser (fullt möjligt även digitalt!). SVT har ingen ambition att konkurrera med vare sig amerikanska plattformar eller svenska kommersiella medier. Vårt uppdrag och lojalitet ska alltid ligga hos publiken. Ytterst handlar det om att göra riktigt bra tv-program, men publiken kommer även i fortsättningen att ha olika uppfattning om vad det är.

Lena Glaser, programdirektör SVT

Håkan Boström (GP) svarar: SVT:s programdirektör talar om behovet av "program som samlar publiken, som ger gemensamma referenser.", samt att SVT ska ge "gemensamma upplevelser". SVT verkar vilja vara kyrkan mitt i byn. Men är det verkligen bolagets uppgift? Anspråket är ganska långtgående och av ett helt annat slag än det kritiskt granskande uppdrag som är nyhets- och samhällsrapporteringens kärna. Idén om SVT som en "samlande kraft" är i egentligen motsatsen till kritik och rationell dialog. Det handlar då om att vända sig till känslorna hos svenska folket. Det är en politisk ansats, även om den kläs i en dräkt av underhållning. Ur ett liberalt perspektiv finns det all anledning att vara skeptisk mot denna ambition. Det politiska uppdraget att "hålla samman landet" bör främst skötas av våra folkvalda politiker, som vi ju till skillnad från SVT, kan byta ut.