Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.

Bild: Ernst Henry Photography

Stoppa kriget mot Göteborgsbilisterna

För många människor, inte minst barnfamiljer, är bilen en nödvändighet. En ensidigt bilfientlig politik är inget som har stöd av göteborgarna.
Det här är en text från GP Ledare. Ledarredaktionen är oberoende liberal.

Att Göteborgsalliansen regerar på bräcklig grund är ett faktum. Igår (2/1) rapporterade GP att de rödgröna partierna, tack vare alla oheliga allianser, kan komma att få majoritet i trafiknämnden och sociala resursnämnden. Detta trots att majoriteten i fullmäktige står klart till höger om mitten.

Allianspartiernas oförmåga att göra upp med Demokraterna har, tillsammans med isoleringen av SD, skapat de här smått bisarra förutsättningarna för stadens styre. Nu är det som det är. Att alliansen tog makten var välbehövligt. Men sättet det skedde på bäddar för problem och besvikna väljare.

Att staden regeras på en alliansbudget sätter visserligen ekonomiska ramar för besluten. Men i till exempel den viktiga trafiknämnden är det många frågor som inte primärt är ekonomiska.

Trafikpolitiken är en klart blockskiljande fråga. Axel Josefson (M) har i en mängd debattartiklar varnat för den rödgröna trafikpolitiken: Hälften av alla parkeringsplatser i centrala Göteborg kan komma att försvinna de kommande åren om den rödgröna linjen får ligga fast.

De rödgröna vill nämligen medvetet försvåra för bilismen, och de väldiga byggprojekten i staden riskerar bli en förevändning för politikerna att dra åt tumskruvarna extra hårt.

Givetvis är det bra om så många människor som möjligt kan använda kollektivtrafik eller ta cykeln till jobbet i stället för bilen. Men många, inte minst barnfamiljer, är beroende av bilen. I en storstad som Göteborg tar väldigt få människor bilen i onödan. Men stadens utformning tvingar fram bilanvändningen. Ur miljöhänseende borde dessutom fokus ligga på att underlätta för introduktionen av elbilar, inte att bekämpa bilismen som sådan.

Till detta kommer att svårigheter att ta bilen till centrala Göteborg försvårar arbetspendling, utarmar stadskärnan och gynnar externa köpcentra.

Finns det plats för parkeringsplatser i en växande stad? Frågan är knappast ny. Om inte annat finns det plats för parkeringshus.

Frågan är om Alliansen kommer kunna driva sin egen politik på det här området. De rödgröna vill minska biltrafiken med 25 procent, trots att staden växer.

Visst hopp finns trots allt, även om politiken skulle svika. Igår (2/1) rapporterade Dagens Nyheter att Brommabon Jan Söderström lyckats tvinga Stockholms stad att ta bort parkeringsavgifter på 289 gator, genom att överklaga stadens parkeringsplan till högsta instans. Parkeringsavgifter får inte användas som en dold skattekälla. De måste förbättra trafikordningen.

Enskilda medborgare kan säga ifrån. Den majoritet av invånarna som inte röstade rödgrönt i Göteborg är med andra ord inte helt rättslös.