Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.Nyheter med närvärde

Göteborg har för få älvförbindelser. Bild: Björn Larsson Rosvall/TT

Den här artikeln ingår för dig som är kund.

Släpp Linbanan!

Att näringslivet inte ville bidra till linbanebygget var väntat. Det är nu dags för politikerna att helt släppa planerna och ägna sig åt enklare och mer effektiva älvförbindelser.

Det här är en text från GP Ledare. Ledarredaktionen är oberoende liberal.

Ett möte mellan politikerna och företagen landade i att alla tycker att en linbana över Göta Älv är en ypperlig idé. Men politikerna saknar pengar och näringslivet vill inte bidra med några.

Du läser nu en av dina fria artiklar på GP.se

Det förvånar nog ingen. Vem vill satsa stora mängder pengar på ett projekt som, trots sjuttiosju miljoner i utredningskostnader, får en hastigt uppskriven prislapp från en till fyra miljarder kronor?

Osäkerheten är alltjämt stor avseende vad linbanan egentligen kommer kosta. Kommunstyrelsens ordförande Axel Josefson (M) står därför med en ofinansierad älvförbindelse. Han verkar också, tack och lov, inse att om det inte snabbt går att hitta en finansiering så får staden gå vidare med andra kollektivtrafikslösningar.

En som inte tappat hoppet är Vänsterpartiets Daniel Bernmar. "Andra fasta älvförbindelser kostar mycket mer" säger han och förklarar att en linbana är det mest "realistiska fasta alternativet i närtid". Finansieringen då? Pengar kan sökas från staten och EU och det går att tjäna pengar på byggrätter menar han.

Faktum är att det i den nuvarande finansieringen av linbanan redan finns inbakat statliga pengar. Genom Sverigeförhandlingen skjuter staten till 270 miljoner kronor. EU är med på ett hörn med 28 miljoner. Det finns ytterligare EU-pengar att hämta hem, i dragningen som gjordes för politikerna spekuleras om uppemot mot 300 miljoner till från EU.

Men det räcker ändå inte. I dagsläget har man en fjärdedel av finansieringen säkrad. Kan politikerna trolla fram ett par miljarder i statliga pengar på kort tid så kanske det ändå går att lösa. Bernmar kanske vet något som vi andra inte vet?

Mer realistiskt är att de andra alternativ som finns nu åter måste hamna i blickfånget i stället för det dyra och på många sätt osäkra projekt som linbanan varit från början.

För två år sedan föreslog Trafikkontoret i rapporten "Nyttoanalys av nya gång- och cykelbroar över Göta älv" tre mindre älvförbindelser. Vid Stigberget, Järnvågen och Packhusplatsen. Detta efter en noggrann analys av trafikflöden och potentiella brukare.

Varför inte pröva en kombination av gång- och cykelbroar samt fler färjor som trafikerar Göta älv? Det skapar, i kontrast till en statisk linbana, större flexibilitet och ökar antalet punkter på de bägge älvstränderna där göteborgarna kan passera. Dessutom till en lägre kostnad än linbaneprojektet.

Det vore dessutom ett bra tillfälle att sjösätta några av de eldrivna båtar som finns på marknaden. Broar tar visserligen tid att bygga, men fler färjeförbindelser behöver vi inte vänta länge på.

Gång- och cykelbroar har utretts i mer än ett decennium. När förslaget var närmast beslut sist föll det på en dom från Mark- och miljödomstolen. Påverkan på sjöfarten var alltför stor ansåg domstolen. Nu är förutsättningarna annorlunda.

Linbanan är en återvändsgränd och kostnaderna har skenat. Begrav idén innan den kostar skattebetalarna ännu mer. Göteborg har inte råd med vidlyftiga projekt där såväl nytta som finansiering är osäker. Borde inte stadens politiker ha lärt sig det vid det här laget?