Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Följer

Ingen prenumeration
  • Mitt GP
  • Korsord
  • Erbjudanden
  • Logga ut

Isak Skogstad: Skolan genomgår inte en digital revolution

De som tror att skolans övergång till digital undervisning kommer innebära en revolution för skolan kommer bli besvikna – ännu en gång, skriver Isak Skogstad.

GP Ledare är oberoende liberal. Fristående gästkolumnister representerar ett bredare politiskt spektrum.

Över hela världen har skolor stängts i en rasande fart för att förhindra smittspridningen. När detta skrivs har över 188 länder stängt ner alla skolor i hela landet och totalt beräknas över 1,5 miljarder skolelever påverkas. I Sverige har gymnasieskolorna stängts ner sedan några veckor tillbaka och undervisningen sker nu på distans.

Förståelsen för att det i detta läge var nödvändigt att övergå till distansundervisning är stor inom lärarkåren, men den plötsliga omställningen gav knappast upphov till glädjerop ute i landets lärarrum. Erfarenheterna av digitaliserad undervisning kunde varit bättre. Redan innan omställningen uppgav hälften av lärarna att varannan lektion stördes av it-krångel. Nu hänger hela verksamheten på att den digitala tekniken fungerar för alla lärare – men även för alla elever som ska koppla upp sig hemifrån.

Det finns dock de som ser detta som ett gyllene tillfälle att föra fram sina käpphästar om att skolan måste förändras i grunden. OECD:s utbildningschef Andreas Schleicher, som ofta talar om behovet av mer progressiv pedagogik i skolan, har sagt att skolstängningar är ett ypperligt tillfälle för lärande, och att lärare nu tvingas ta till de lösningar de tidigare ”inte ville se”. Han menar att eleverna nu kommer ”äga sitt eget lärande” och att förändringarna av skolan som nu sker är här för att stanna.

Med det uttalandet sällar han sig till det föga smickrande sällskapet av framtidssiare som förutspått att skolan snart kommer genomgå en revolution. De har funnits länge. I början av förra århundrandet trodde vissa att radion skulle leda till att skolan och undervisningen förändras i grunden. Varför gå till skolan om man kan lyssna på lektionerna via radion? Profetian återkom när TV:n gjorde sitt intåg i var mans hem, när persondatorn och senare mobiltelefonen lanserades samt när hushållen kopplade upp sig mot internet.

Idén om en stundande revolution i skolan har intensifierats kraftigt under de senaste 20 åren i takt med digitaliseringens framväxt. Det så kallade Silicon Valley-narrativet, som ifrågasätter varför undervisningen fortfarande leds av lärare i fysiska klassrum och varför elever fortfarande behöver traggla glosor för att lära sig språk, har inte bara fått fäste inom tech-industrin – utan tyvärr även inom delar av det pedagogiska etablissemanget.

Jag vågar sätta en rejäl peng på att de som nu under coronakrisen förutspår en digital revolution för hela skolan kommer att få fel. Undervisningen kommer att återgå till klassrummen och betydelsen av lärarledd undervisning återupprättas. Varför? Helt enkelt för att det fungerar bättre än alternativen. Årtionden av slumpvisa, kontrollerade studier har visat att traditionell undervisning är mest effektivt. Därtill har mängden studier som visat att distansundervisning inte fungerar så väl som många trott ökat kraftigt under senare år.

Digitaliseringen kommer inte ersätta vanlig skola och undervisning. Ja, tekniken har potential för skolan – men mest i form som komplement till lärarledd undervisning. De enda riktiga vinnarna om vi efter krisen fortsätter ersätta vanlig skola med digital distansundervisning kommer vara datorjättarna.