Ett fullständigt haveri. På något annat sätt kan man inte beskriva det som inträffade natten till onsdag, då SJ släppte biljetterna för jul- och nyårshelgen. Gång på gång kraschade sajten, och när det väl gick att komma fram hade biljettpriset stigit rejält, i vissa fall tredubblats. SJ:s sociala medier-kanaler fylldes med kommentarer från frustrerade resenärer som påminde om vad SJ AB blir om man läser det baklänges.
Störningen förklaras med att it-systemet inte var rustat för den anstormning som tågbolaget trots allt visste skulle komma när jul- och nyårsbiljetterna släpptes. Det är under all kritik. När Hannes Wideteg, som arbetar som systemutvecklare, tog sig an problemet löste han det på en halvtimme. Han skapade ett så kallat javascript som fick hemsidan att fungera och som är standard i branschen för att hantera extra belastning (Ny Teknik 10/11).
Att en privatperson lyckades fixa ett problem på 30 minuter – som SJ:s medarbetare själva uppenbarligen inte kunde lösa på flera timmar – är minst sagt pinsamt för bolaget.
SJ är nu självkritiskt och har utlovat ekonomisk kompensation till dem som drabbats. ”Svenska folket förtjänar en bättre reseleverantör”, sa SJ:s vd Monica Lindegård när hon intervjuades i TV4 på fredagsmorgonen.
LÄS MER: Dumsnålt att låta infrastrukturen förfalla
Men man skyller också på Trafikverkets dåliga planering. Strulet med biljetter är nämligen inte nytt utan har pågått hela året. Orsaken är att myndigheten inte klarat sin deadline för att informera SJ och andra tågbolag om järnvägsunderhåll och banarbeten som påverkar trafiken. Enligt reglerna ska Trafikverket släppa sådan information senast 18 veckor i förväg. Under hösten har den informationen i vissa fall kommit två veckor innan.
Trafikverket å sin sida skyller delvis ifrån sig på Sveriges avreglerade marknad för järnvägstrafik. Eftersom vi har 57 bolag som konkurrerar om spåren blir det mer trafik och därmed svårare att planera, sa Trafikverkets presschef Bengt Ohlsson till SVT i september (17/9).
En fråga som infinner sig är: vem kör egentligen? Svaret tycks vara, precis som alla strandsatta resenärer fått erfara under året: ingen.
Ofta hör man att problemet med svensk järnväg är att regeringen budgeterar för lite pengar till underhållet. Så kan det mycket väl vara – men Trafikverket har enligt infrastrukturminister Andreas Carlson (KD) inte ens satt sprätt på alla miljoner de redan fått.
Inte heller är myndigheten särskilt bra på att använda pengarna. Enligt en granskning från Riksrevisionen från 2020 fungerar upphandlingen av järnvägsunderhållet dåligt. Slutnotan för utfört arbete landade i snitt 74 procent högre än utgångsbudet under den granskade perioden 2007 till 2019. Utöver det är Trafikverket för dåligt på att analysera framtida underhållsbehov och planera för dessa, enligt Riksrevisionen.
Ytterst är det regeringens ansvar att styra upp detta. Det är regeringen som styr myndigheterna och SJ är ett statligt bolag. Eftersom haveriet med biljettsystemet under förra veckan inte kan ses som en enskild tabbe, utan snarare som kulmen av ett havererat system, vore någon form av haverikommission på sin plats.
Tåget är framtidens klimatsmarta sätt att resa. Men innan vi ens kan börja diskutera höghastighetsbanor måste den vanliga tågtrafiken fungera. Det spelar ingen roll om det går att ta sig mellan Göteborg och Stockholm på två timmar i framtiden om vi har myndigheter som inte flaggar för underhåll i tid eller tågbolag som man inte kan köpa biljetter från. Då kommer folk ändå välja flyget eller bilen.