Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Följer
Bild: Fredrik Sandberg/TT

Karin Pihl: Självklart ska man kunna ta tåget till Norrland

Det är oklart om det i framtiden kommer att gå nattåg mellan Göteborg och Norrland. Anledningen? SJ förlorade upphandlingen. Men att inte prioritera tågresor är ren idioti.

Det här är en text från GP Ledare. Ledarredaktionen är oberoende liberal.

Är det slutrest för den som har släkten i Östersund eller Umeå? I veckan meddelade SJ att bolaget slutar köra nattåg mellan Göteborg och övre Norrland. Orsaken är att norska Vy Tåg AB, som ägs av den norska staten, har vunnit Trafikverkets upphandling. Beslutet rör egentligen sträckan Stockholm – Narvik, men även Västsverige påverkas eftersom SJ inte längre kan samordna resorna.

Självklart blev det ramaskri. Som en kvinna som ofta reser norrut med sina barn säger i ett inslag i SVT: ”Ta dem till Stockholm vid tio-elva på kvällen… Det går ju inte”. Alternativet för henne och många andra resenärer som vill åka norröver är i stället att åka inrikesflyg, en resa som dessutom kräver mellanlandning i Stockholm. I stället för att kliva på tåget på kvällen och vara framme när man vaknar skulle det alltså krävas att resa till Stockholm för byte, oavsett om man väljer tåg eller flyg.

Efter kritiken meddelade Vy Tåg att de överväger att köra sträckan. Detta under förutsättning att det ska vara ”kommersiellt gångbart”. SJ har också sagt att företaget kan tänka sig att fortsätta köra sträckan, men bara under högsäsong, och inte alla dagar i veckan.

Oavsett om det blir några tåg eller inte, består själva grundproblemet. Även om SJ eller Vy Tåg kör en och annan vagn upp till Norrland under sportlovsveckorna – vad händer vid nästa upphandlingstillfälle?

Den svenska järnvägen brukar kallas för ”världens mest avreglerade järnväg”. Tillsammans med Storbritannien är Sverige det land som har gått längst i avregleringen av tågtrafiken. 2011 slutfördes projektet då privata bolag fick möjlighet att ansöka om att trafikera alla sträckor i landet, alla tider. Ur vissa synvinklar har reformen varit lyckad. Få klagar nog över att det går att resa med MTR billigt sträckan Göteborg – Stockholm, som är den mest lönsamma i hela Sverige. Även regiontrafiken tycks ha tjänat på detta på många håll i landet.

Problemet är bara att alla sträckor inte är så lönsamma. Dit hör långa resor från södra Sverige till Norrland. På sådana sträckor har staten behövt gå in och täcka upp, eftersom man ansett att det är självklart att det ska gå att resa med tåg i hela landet. Men nu tycker alltså regeringen, som ger direktiv till Trafikverket, inte att Norrland ska prioriteras.

Det är dåligt. Med tanke på den klimatutmaning vi har framför oss är det ren idioti att göra det svårare för människor att ta tåget. Visst, tåg kan aldrig ersätta flyg helt och hållet, men man behöver inte aktivt jobba för att färre ska välja ett klimatsmart resande. Dessutom rimmar det illa med regeringens ambition att knyta ihop stad och land.

Infrastruktur är inte som vilken marknad som helst. Att människor ska kunna resa med tåg på ett smidigt sätt är faktiskt en förutsättning för att man ska få kalla sig för ett civiliserat land.