Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.

Sevärdheter, inte se-vedervärdigheter!

Göteborg ligger i absolut framkant i världen när det gäller transport och mobilitet. Så freda, vårda och förfina det som är bevarandevärt. Bygg men bygg både vackert och funktionellt. Även inom arkitekturen finns talangen och kompetensen nära till hands.
Det här är en text från GP Ledare. Ledarredaktionen är oberoende liberal.

Från de högsta våningarna på Gothia Towers (för övrigt utsett till Sveriges bästa hotell av resesajten Tripadvisor) har man magnifik utsikt över stan (eller city som en del huvudstadsinfluerade väljer att kalla stadens centrum). Man ser faktiskt mycket mer än centrum – man skymtar Angeredsbron åt ena hållet och ser Älvsborgsbron och havet åt andra.

Tittar man omedelbart söder ut ser man Liseberg med ett myller av besökare, Universeum och Världskulturmuseet. (För den som till äventyrs hyser förhoppningar om att Västlänken skall kunna stoppas - låten allt hopp fara. Det blir uppenbart när man ser Västlänkens båda stora gropar. Oavsett vad man tycker!)

Man kan också tydligt se att det pågår en massa byggen i Göteborg. Lite varstans sträcker byggkranarna sina spretiga armar mot skyn tillsammans med de ofärdiga höghusens ryggrader. Det är exceptionellt mycket på gång. Mellan 800 och 1000 miljarder skall investeras i Göteborgsregionen fram till 2035 i bostäder, kontor, handel, infrastruktur och logistik. Under perioden väntas befolkningen öka med 150 000 invånare.

Åt vilket håll man än blickar är det grönt. Göteborg är grönt! Men skönt? Det kan diskuteras. Och det görs livligt, inte minst i arkitekturkretsar. I tre artiklar har GP Kultur berättat om "Det stora arkitekturupproret". På ena sidan står Arkitekturupproret, som är nationellt och som slåss för traditionell arkitektur. På andra sidan står arkitektkåren, som ser visst fog för delar av kritiken. GP:s arkitekturkritiker Mark Isitt menar att med undantag för den raljanta tonen så är "Arkitekturupproret bland det bästa som hänt svensk arkitekturdebatt på hur lång tid som helst."

Den göteborgske stjärnarkitekten Gert Wingårdh delar kritiken mot mycket av det som byggs i dag men håller inte med om lösningarna:

– Vad de erbjuder som svar är att vi skall bygga 1800-talshus utifrån klassiska stilideal. Ja, det är en av tjugo olika ingredienser för att göra en bra stad, men det är inte svaret på allting, säger Gert Wingårdh.

– Kvaliteten i den byggda miljön håller inte måttet. Det som byggs kan bli mycket bättre, säger Sveriges Arkitekters förbundsdirektör Tobias Olsson.

Mark Isitt menar att det inte i första hand är arkitekterna som felat:

– Det är byggherrarna som sitter på plånboken och vars makt är så total att den kan producera det skräp vi ser omkring oss.

Kombinationen av massivt byggande och dålig arkitektur är skrämmande. Samtidigt är det en unik möjlighet att höja Göteborg över och bortom de mönstrade stubbarnas och misshandlade torgens nivå, att göra den spännande, sköna, funktionella och moderna, inte bara tillbakablickande, arkitekturen till en verklig tillgång för vår stad.

Ur det perspektivet skulle kanske Demokraternas avvisade förslag om inrättandet av ett skönhetsråd inte vara så dumt.

– Rivningshetsen och alla nybyggen gör att Göteborg förlorar sin kraft och sin kultur, sa Demokraternas Iréne Sjöberg Lundin.

Riktigt så illa är det inte i dag. Men det kan bli om vi inte är aktsamma.

Och aktsamhet tycks under stundom saknas, särskilt om det vi redan har. I det lilla misshandlas Götaplatsen. Biltvätten går kanske inte att göra något åt, men man kan sluta förfula Poseidon och skymma hans vackert utformade bassäng med trälådor med plantering av tveksam skönhet. Götaplatsen lider fortfarande av bristande omsorg med sitt lapptäcke av olika asfaltsfält. Den i grunden fantastiska Avenyn behöver en ordentlig försköning, som aldrig tycks komma igång.

Fiskekyrkan som fiskhandelsplats är en viktig kulturfråga för Göteborg och som fått misshandlas av Higab, vilket denna ledarsida kritiserat skarpt. Heden, som ligger i träda i stället för att utvecklas och tas tillvara, utsätts med jämna mellanrum för övergreppstankar. Nu senast lyckades V och MP övertyga byggnadsnämnden om att utreda spårvagnsspår tvärs över Heden.

Nu utreder man också att rivning av en i verklig bemärkelse ikonisk byggnad, Håkan Hellströmkatedralen Nya Ullevi (eller Stora Ullevi som den givetvis borde heta). Visserligen är uppdraget att ta reda på vad det kan ge ekonomiskt men Ullevi borde vara fredat och i stället utvecklas.

Anledningen till utredningen är att kommunen vill se hur man skall kunna finansiera en ny multiarena. Men det finns många andra sätt och många andra tillgångar att realisera.

Arenafrågan är nu satt på paus. Det är emellertid viktigt att den byggs så snabbt det bara går. Utan en ny multiarena förlorar Göteborg stora evenemang och konserter.

Göteborg har en unik fördel med sitt samlade, centrala evenemangsområde. Sett från ovan är det än mer uppenbart att det finns alla chanser i världen att skapa något ännu bättre från Liseberg i söder till Stora Ullevi i norr. Den nya multiarenan, nödvändig expansion för Svenska Mässan, ett nytt modernt bad i stället för det uttjänta Vallhalla och kanske, trots allt, ett nytt upplevelsecentrum med sporthallar, biografer och handel.

Det finns chans att skapa nya miljövänliga transportlösningar genom hela området och inte minst gemensamma logistiklösningar för nattliga transporter till de olika anläggningarna. Göteborg ligger i absolut framkant i världen när det gäller transport och mobilitet så kunskapen finns nära till hands.

Så freda, vårda och förfina det som är bevarandevärt. Bygg men bygg både vackert och funktionellt. Även inom arkitekturen finns talangen och kompetensen nära till hands.

Men hur är det med förmågan att planera och genomföra inom beslutade ramar ekonomiskt och tidsmässigt? Det är inte minst viktigt när Göteborg skall genomföra ett av norra Europas största stadsutvecklingsprojekt!