Lokala politiker måste protestera mot regeringens beslut.
Lokala politiker måste protestera mot regeringens beslut. Bild: FREDRIK SANDBERG / TT

Mathias Bred: Så hotar regeringens beslut västra Sverige

Regeringens besked om att pausa den nya sträckan mellan regionens två största städer väcker en del frågor. Västsveriges politiker måste ta strid för järnvägen.

Det här är en åsiktstext från GP Ledare. Ledarredaktionen är oberoende liberal.

ANNONS
|

Regeringens beslut att pausa den nya järnvägen mellan Göteborg och Borås har väckt farhågor om att projektet i praktiken kan avbrytas. Beslutet fattades på torsdagen den 22 december men regeringen valde att vänta med att skicka ut ett pressmeddelande till lunchtid fredagen den 23 december. När det ändå snabbt kom reaktioner var det inget statsråd, utan Maria Stockhaus (M), ledamot i trafikutskottet, som fick den otacksamma uppgiften att försvara regeringens beslut i SR P1.

Enligt regeringen ska projektet förvisso bara pausas för att utredas igen – den här gången med mer inriktning på pendling. Men, som till exempel Västsvenska handelskammarens VD Johan Trouvé påpekat på Twitter, var projektet mellan Borås och Göteborg inte planerat som höghastighetståg. Så varför utreda en gång till när man redan utrett i åtta år för kostnader som närmar sig en miljard?

ANNONS

Att näringslivet reagerar är inte konstigt. Ett dubbelspår med fler stationer mellan Göteborg och Borås skulle vara av stor nytta för hela Västsverige. Det handlar om en sträcka på 60 km mellan regionens största och näst största stad. Pendeltåg skulle avlasta den idag omfattande pendeltrafiken med buss och bil på riksväg 40. En station vid Landvetter flygplats skulle underlätta för flygresenärerna. Fler pendelstationer skulle stärka kommunerna längs vägen. Dessutom var banan inte tänkt att sluta vid Borås. Den skulle kunna dras vidare mot Jönköping. Att bygga ihop Göteborg med Borås och Jönköping skulle stärka Västsverige som industri- och logistikregion.

Möjlighet till ökade godstransporter den vägen skulle också på sikt kunna avlasta E20, vilket skulle uppskattas i det industriellt expanderande Skaraborg. Inte minst vore bygget viktigt för Göteborgs stad. Kalkylerna för Västlänksprojektet räknade med dubbelspår till Borås och Landvetter. Sammantaget är sträckan Göteborg-Borås en lågt hängande frukt för den som vill få stor effekt av en relativt kort nybyggd järnvägssträcka.

Det politiska stödet för sträckningen har tidigare varit brett. Dåvarande ordförande i regionstyrelsen i Västra Götaland, Johnny Magnusson (M), och dåvarande ordförande i kommunstyrelsen i Göteborg, Ann-Sofie Hermansson (S), gick ut i en gemensam debattartikel och ville skynda på byggstart redan 2018. Numer framlidne moderatnestorn H.G Wessberg, som var regeringens förhandlare i den så kallade Sverigeförhandlingen, brukade särskilt lyfta fram möjligheterna som dubbelspår mellan Göteborg och Borås skulle ge. Och faktiskt, när Moderaterna skulle markera sin rimliga omsvängning i frågan om höghastighetsbanor, hänvisade Ulf Kristersson i en debattartikel i DI just till sträckningen Göteborg-Borås som ett exempel på klokare järnvägsinvestering.

ANNONS

När nu regeringen pausar projektet har det hittills varit skralt med kommentarer från politiker i Västsverige. Kommunstyrelsens ordförande i Borås, Ulf Olsson (S), har rutit ifrån. Men vad säger Moderaterna i Borås, eller i Västra Götaland, Göteborg och Jönköping? Att regeringen formulerar sig så otydligt kan skvallra om att beslutet fortfarande är möjligt att påverka. Regeringen i Stockholm måste få höra att politikerna i Västsverige förväntar sig att projektet Göteborg-Borås faktiskt börjar att byggas.

LÄS MER: Snabbtåg – främst en fråga om politisk vilja

comments

Kommentarer

Vad tycker du?

Här nedan kan du kommentera artikeln via tjänsten Ifrågasätt. Märk väl att du behöver skapa ett konto och logga in först. Tänk på att hålla god ton och att inte byta ämne. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Inlägg som bedöms som olämpliga kommer att tas bort och GP förbehåller sig rätten att använda kommentarer i redaktionellt innehåll.

ANNONS