Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.Nyheter med närvärde

Den här artikeln ingår för dig som är kund.

Peter Hjörne: Världens trevligaste stad?

Kraven på att backa trängselskatten är inte realistiskt. Men det finns anledning att ställa sig tveksam till hur systemet kommer att fungera i praktiken, skriver Peter Hjörne.

Det här är en text från GP Ledare. Ledarredaktionen är oberoende liberal.

Så lider ännu en sommar mot sitt slut, dagarna blir kortare, daggen rikligare och sikten och konturerna skarpare. Lite vemodigt är det att lämna det lätta livet i kortbyxor och nedtrampade båtskor, det långsamma hasandet och det trivsamma ingentingandet – men också lite spännande att komma tillbaka till stan, jobbet och skolan.  

Du läser nu en av dina fria artiklar på GP.se

Asfaltanpassningen blev lite lättare av att den sammanföll med Göteborgskalaset. Vilken fest!  Och kalaset är inte den enda begivenheten: Gothia Cup, Partille Cup, Way out West, supermatchen mellan Barcelona och Manchester United och Bruce Springsteengala. Göteborg är en fantastisk evenemangsstad och en härlig sommarstad! Göteborgs nye stadsarkitekt Björn Siesjö går till och med så långt att han utnämner Göteborg till en av världens trevligaste städer!

Till och med Götaplatsen, som fått utstå så mycket spott och spe, är trevlig. Stelt, tråkigt och tomt, har belackarna sagt. Men en stad, precis som människor behöver tomrum, som kan fyllas för stunden, inte för gott. Götaplatsen har bjudit konserter, Chalmerspremiär, serveringar utanför konserthuset och stadsteatern och högt däruppe Bar Himmel på avsatsen vid konstmuseets trappor.

Även om det känns lite nytt och annorlunda när man varit borta från vardagslunken ett tag så är det mesta ändå sig likt. Således är det minst lika svårt att ta sig fram i stan om man gör det mest förbjudna: kör bil! Sprängkullsgatan och Övre Husargatan är sig också otillfredställande lika och arbetet sniglar sig fram (om det nu är framåt det går – flera bekanta, som tar sig den vägen varje dag hävdar att de som jobbar där är lika fåtaliga som de svenska högsommardagarna).

Precis som före sommaren böljar debatten om trängselskatten fram och åter. Sedan S-krönikören Cecilia Dalman Eek på GP:s ledarsida uttalat sitt stöd för den kontroversiella beskattningen brakade det loss och Anna Johansson (s) och Vägvalets Theo Papaioannou pucklade på varandra på Twitter.

Kravet på att backa hela trängselskatten är inte realistiskt. Beslutet är fattat och arbetet igång, om än lång- och plågsamt. Det är helt nödvändigt med stora infrastrukturinvesteringar i Göteborg om inte kommunikationerna skall totalhaverera.  För att staten skulle investera krävdes göteborgsk medfinansiering. Därav trängselskatten som egentligen är en infrastrukturskatt. Emellertid finns det anledning att ställa sig tveksam till hur systemet kommer att fungera i praktiken. Jag är beredd att satsa en slant på att de ombyggnader som nu genomförs kommer att skapa mer trängsel, inte mindre och göra livet surare och krångligare för alla dem som trots allt måste ta bilen – ofta eller ibland. För vi finns faktiskt och går inte att bara önska eller reglera bort. Det behövs smarta lösningar också för bilisterna, som Västtrafik säger sig älska!

Också cyklisterna är sig lika. Häromdagen läste jag i denna morgontidning att antalet cykelolyckor ökat och att det är allt farligare att cykla. För den som promenerar i centrala stan är denna olyckliga utveckling inte särdeles förvånande. Det cyklas på trottoarer och övergångsställen, på gångbanor, mot enkelriktat, från tvärgator rakt ut framför bilar, utan en blick åt sidan. Det är uppenbarligen inte bra för cyklisterna och, kan meddelas från trottoarhåll, inte heller bra för oss som går. I år investeras 40 miljoner i nya cykelbanor i Göteborg. Det är bra för stan, för cyklisterna men också för dem av oss som går. Då kanske vi får ha trottoarerna för oss själva?

På plussidan denna sommar kan noteras att inga nya skandaler inträffat – i Göteborg. Däremot misstänks några herrar inom byggbranschen i Stockholm ha stoppat fingrarna i den offentliga syltburken. 28 miljoner skall en byggföretagare ha tillskansat sig i samband med renoveringen av Södertunneln. En chef på Trafikkontoret i Stockholm är avstängd från sitt arbete medan utredningen pågår. Nu väntar vi bara på lite skojiga skämt om Mutholm och sjyssta-lirare-kulturen. För det kan väl inte vara så att vi har rätt, vi som, utan att på något sätt vilja bagatellisera oegentligheterna, hävdat att det är sig likt över hela landet och att det snarare handlar om ett branschproblem än ett Göteborgsfenomen?

Trevlig göteborgssöndag!