Peter Hjörne: Till havs med "allt det goa"

Det här är en åsiktstext från GP Ledare. Ledarredaktionen är oberoende liberal.

ANNONS
|

Kaffe och tidningarna på morgonen. En fin början på dagen. Två dagar i veckan får jag också Kungälvs-Posten. I fredags hade tidningen den underbara rubriken "Nu har man allt det goa framför sig". Uttalandet stod segelbåtsentusiasten Christina Bäverhag för, när hon var i vårutrustningstagen på Nordön.

"Allt det goa framför sig". Inte har det "goa" blivit mindre av att Miljööverdomstolen vid Svea hovrätt, för några veckor sedan, meddelade att den inte tar upp ärendet om vindkraftsparken i Hake Fjord. Den rödgröna majoriteten i styrelsen för Göteborg Energi fattade därefter det första förnuftiga beslutet i frågan sedan man inledde det segdragna projektet - Göteborg Energi kommer inte att överklaga till Högsta Domstolen

ANNONS

Därmed är miljöhotet från Vindplats Göteborg undanröjt. De rödgröna i Göteborg energi har drivit projektet av miljöskäl trots att tunga remissinstanser pekat på de stora miljöriskerna. Det var också omsorg om miljön som var ett av de tyngst vägande skälen till att Mark- och miljödomstolen avslog ansökan om att anlägga vindkraftsparken. Det fanns stor risk att miljögifter, som ligger lagrade i bottensedimenten, skulle spridas när man borrade för vindkraftverken. Dessutom skulle riksintresset för sjöfart och friluftsliv påverkas negativt.

"Nu kan vi slappna av och fortsatt njuta av en av norra Europas vackraste skärgårdar och det unika i att ha denna tillgång så nära vår stora och fina stad Göteborg. Många är de som nu och i framtiden bör vara tacksamma för det som vi varit med om att åstadkomma", skrev Sven Simonsson, som är ordförande i Göteborgs Kultur- och Miljöarv i ett brev till medlemmar och sympatisörer.

Vi är många som i dag är oerhört glada och tacksamma för att ni tog och vann kampen för oersättliga värden - för oss och för kommande generationer!

Det finns mer av det "goa" att njuta. Till exempel räkor, även om Artdatabanken och Världsnaturfonden nu gör sitt bästa för att beröva oss denna särskilda njutning. Båda rödlistar nämligen nordhavsräkan. Samtidigt gör Internationella Havsforskningsrådet (ICES) "tummen upp för fortsatt begränsat räkfiske".

ANNONS

Biologen och författaren Stefan Edman reder ut begreppen i sin blogg: Artdatabanken, som använder samma underlag som ICES, har i uppdrag att kolla vad som hänt de senaste tio åren. De får då med den stora "räkdippen" 2007 - 2012, då bestånden minskade 30 - 50 procent. Sedan dess har emellertid bestånden ökat och den så kallade nyrekryteringen av småräka var mycket god förra året.

Därför har EU, på rekommendation av ICES, fastställt att 10 900 ton räka kan fångas i Västerhavet utan att äventyra bestånden.

"Om vi svenska konsumenter bojkottar Bohusräka - som Världsnaturfonden vill - kommer det i stället att innebära en rödlistning av Bohusläns småskaliga räkfiskare! Danska och norska båtar kommer att fiska upp samma bestånd och bland annat sälja dem till svenska fiskaffärer. Vi ska givetvis vara ytterst varsamma om havens produktion av fisk och skaldjur. Men räka kan vi fortsätta att avnjuta", klargör Stefan Edman.

Till "allt det goa" hör dock inte en öl och en snaps till räkorna - i varje fall inte om man sitter i sin båt. Det bestämde regeringen Reinfeldt 2010. Sedan dess har vi en bisarr lagstiftning som kriminaliserar lite normal trivsel. Om detta har jag skrivit tidigare men det finns alla anledning att återkomma till dumheterna.

ANNONS

Sedan 1 juni 2010 är alkoholreglerna för bilkörning och framförande av båtar lika. Men inte lika för alla båtar. För framförandet av en fritidsbåt som går fortare än 15 knop (28 km/timme) eller är längre än tio meter (en segelbåt på 10,5 meter tar sig fram med så där en sex knop, det vill säga ca 11 km/timme) gäller en promillegräns på 0.2 promille.

Alltså: den som i en liten motorbåt i 28 km/timme eller seglar en 10,5 meters segelbåt i 11 km/timme på en "väg", som vanligtvis är glest trafikerad och inte sällan flera kilometer bred gäller samma regler som för en bil som tar sig fram på tungt trafikerade och förhållandevis smala vägar i 110 km/timme.

Skälet till lagstiftningen sägs vara att öka säkerheten till sjöss genom att motverka sjöfylleriet. Det är bara det att säkerheten inte var ett problem lika lite som sjöfylleriet och i den mån säkerheten brister har det sällan med alkohol att göra. Således lagstiftade man mot problem som inte fanns.

Det är svårt att värja sig från intrycket att det framför allt handlar om alkoholpolitik och sysselsättningspolitik till förmån för Kustbevakningen, som nu, utstyrda som vore den nationella insatsstyrkan, kan ge sig på båtfolk som varken utgör fara för sig själva eller andra. Lagstiftningen, som vi är ensamma om, är klåfingrig och onödig. Det är dag att utvärdera och ändra!

ANNONS

"Allt det goa inkluderar inte heller tops, plastflaskor, tamponger, förpackningar och kondomer. Men det är några av de 54 sanitära skräpföremål som i genomsnitt hamnar längs 100 meter av Bohuskusten. Det visar Håll Sverige Rent-stiftelsens Skräprapport 2015.

Det är ingen rolig läsning. 8000 kubikmeter skräp spolas varje år upp på den bohuslänska kusten, vilket gör den till en av de mest nedskräpade i Europa. Havets ytvattenströmmar för med sig skräpet från Nordostatlanten men mycket slängs också i vattnet i hamnar från båtar och från land.

En hel del av detta kan vi alltså alla göra något åt. Till att börja med genom att inte skräpa ner men också genom att göra vad Kungälvs kommun och Håll Sverige Rent gjorde i går - bjöd till Kusträddardag på Marstrand och Koön!

Det gör att det blir ännu "goare", för sjöfågel, fisk och människor - alla vi som skall samsas om vår unikt vackra kust- och havsmiljö.

ANNONS