Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.Nyheter med närvärde

Den här artikeln ingår för dig som är kund.

Peter Hjörne: ”Gräv där du står” - tror jag?

Personligen landar jag i slutsatsen att det västsvenska paketet måste genomföras (och mer därtill) och att trängselavgiften är ett nödvändigt ont, skriver GP:s Peter Hjörne, inte helt utan tvekan.
Det här är en text från GP Ledare. Ledarredaktionen är oberoende liberal.

GP:s och Christer Lövkvists utmärkta, grävande artikelserie om Västlänken och trängselavgifterna har rört om i grytorna ordentligt. Det är bra. Frågan behöver luftas, granskas och diskuteras och många måste få komma till tals. Det är en tidnings uppgift, särskilt som många göteborgare känner sig oinformerade och överrumplade.

Du läser nu en av dina fria artiklar på GP.se

Våra makthavare skulle måhända ha öppnat upp frågan ordentligt - före besluten? Det hade emellertid inte inneburit att frågan blivit mindre komplex och kanske inte heller att besluten blivit annorlunda. Dock hade många frågor kunnat besvaras, missförstånd läggas tillrätta, misstro mot beslutfattare minskas och en del oro stillas. 

Jag skall villigt erkänna att jag för egen del inte är säker på vad jag tycker om det västsvenska infrastrukturpaketet. Jag tror, men vet givetvis inte, att många politiker också är tvehågsna, trots en myckenhet utredande och diskuterande. Emellertid kan de inte kosta på sig lyxen att avstå från beslut. Gång efter annan får politiker på pälsen för att de inte har visioner, inte ser bortom nästa val och inte vågar fatta impopulära beslut. Det finns ett talesätt som säger att den som inte fattar beslut inte heller riskerar att göra fel. Men det stämmer inte. De som leder en stad, en region eller ett land måste fatta beslut för att inte göra fel. Till yttermera visso måste de fatta långsiktiga beslut vars konsekvenser bara delvis är kända och de måste våga riskera att förlora makten i val. 

Frågan sönderfaller i tre delar - minst! Den ena handlar om den stora bilden - hela det västsvenska paketet och dess finansiering. Den andra rör öppenhet, förankring och beslutsprocess och den tredje gäller hur planerna genomförs. 

Det västsvenska paketet: Göteborg och regionen behöver investera i infrastruktur, det vill säga kommunikationerna inom och till Göteborg och Västra Götaland. Det handlar om trafiklösningar för järnväg och kollektivtrafik, för bilar, cyklar och fotgängare. Det behövs tunnlar, broar och vägsystem. Dessutom står Göteborg inför ett av de största stadsbyggnadsprojekten någonsin: Centrala Älvstaden. Komplexiteten är enorm och många, ibland motstridiga, intressen måste vägas mot varandra. 

Investeringssummorna är gigantiska. En del finansieras av staten, som krävde medfinansiering - där av trängselskatten! Göteborg måste egentligen investera ännu mer i infrastruktur. Det är minst sagt märkligt att Göteborg, Nordens industriella centrum, får proportionellt mycket mindre pengar än huvudstaden. Visserligen lockar finansministern nu med ett köttben i form av intäkterna från utländsk trafik. Men vi bör kräva mer! Dessutom borde Göteborgs stad sälja aktier och fasta tillgångar (dock inte Liseberg!) för framtidsinvesteringar.

Så personligen landar jag i slutsatsen att det västsvenska paketet måste genomföras (och mer därtill) och att trängselavgiften är ett nödvändigt ont. 

Jag är tämligen säker på att det som tidigare har brustit i öppenhet och dialog går att rätta till. Sura inte över kritik och synpunkter. Engagemanget är en tillgång och det finns säkert mängder av kloka delförslag. Genomför en Göteborgsdag på Svenska Mässan som bara handlar om Västlänken, Centrala Älvstaden och trängselavgifterna med seminarier, debatter och utställningar.

Jag är dessutom övertygad om att sättet på vilket de enorma byggnationerna skall genomföras inte är hugget i sten! Väldigt mycket handlar om attityder och krav. Jag anser till exempel att det både är oklokt och orealistiskt att ständigt racka ner på bilismen. Den är här för att stanna (men inte för att stå stilla)! Genomför ombyggnationer också med bilisternas bästa för ögonen. Ställ tuffare krav på genomförandet av Västlänken: snabbare, smidigare och mindre skadligt! Dessutom: Vi kan säkert lära än mer av andra länder och städer!

Och akta för allt i världen Liseberg. Det kan inte vara rimligt att hantera denna göteborgska juvel så illa. 

Således: Det är dags att utgå från de fattade besluten men göra genomförande och delaktighet bättre. Vi får helt enkelt ”gräva där vi står” (om uttrycket tillåts) men inte på så stora delar av Liseberg. 

Tror jag!?