Peter Hjörne: Uppdrag Media - min version

Det här är en åsiktstext från GP Ledare. Ledarredaktionen är oberoende liberal.

ANNONS
|

Stampen har, för att uttrycka det milt, rönt en del kritisk (och för den delen rätt okunnig och tendensiös) uppmärksamhet de senaste åren, särskilt från Stockholmshåll. Nu i veckan uppmärksammades Stampen av SVT:s Uppdrag Granskning. Intervjuförfrågan löd:

"För Uppdrag gransknings räkning försöker vi titta närmare på vad som hände i den svenska mediebranschen under förra året. TV4 lade ner sina lokala sändningar. Helsingborgs Dagblad köptes av Sydsvenskan/Bonniers. Det pratades om hur lokalredaktioner över hela landet under en följd av år avlövats eller stängts. Och det talades om krisen för Stampen. Det är en föränderlig tid som innebär många utmaningar och svåra beslut. Vi vill gärna prata med dig om detta i allmänhet. Men också specifikt om hur du ser på Stampens läge nu. Om vägen hit såväl som framåt."

ANNONS

Visst låter det som ett intressant program! Mediebranschen i stort. Och lite Stampen. Då, nu och sedan.

Men av den breda bilden blev det intet i veckan som var, bara fokus på Stampens tidigare problem.

Så för den som är intresserad av den lite större bilden och vill veta något om Stampens och GP:s läge i dag följer här Uppdrag Media, min version.

Jag tar mitt avstamp i en högst personlig upplevelse. Förra lördagen tog jag en biltur med mitt barnbarn Elsa, fyra år. Elsa satte sig till rätta bredvid mig och vi började prata. Efter en stund var min konversation inte tillräckligt intressant:

– Morfar, får jag låna din mobil?

Medan jag körde tittade Elsa på film, spelade spel och lyssnade på musik. När jag fick tillbaka telefonen fanns där en hel del på skärmen som definitivt inte fanns där innan.

Barn och unga i dag har ett fullständigt naturligt förhållande till mobiler, internet, surfplattor och streaming och detta påverkar allting, inte minst mediekonsumtionen men faktiskt också hur vi umgås.

Så visst lever vi i en helt annan medievärld än för tio eller 20 år sedan - och vi kommer helt säkert att befinna oss i en annan mediesituation om ytterligare tio år.

ANNONS

Vad har då hänt?

Jo, det enkla och självklara svaret är att "internet har hänt". Med internet har företag som Google och Facebook vuxit sig enorma och tagit stora andelar av det som tidigare var "vår" del av annonskakan.

I början av 00-talet funderade vi på GP på framtidens konkurrens och vår slutsats blev att GP och Bohusläningen, som vi också var huvudägare till, inte skulle klara sig ensamma. Därför bestämde vi oss för att försöka förvärva andra tidningar. Tanken med förvärven var konsolidering, det vill säga samarbete i större strukturer för att sprida utvecklings- och omställningskostnaderna och tryckeriinvesteringarna på fler, för att på så sätt värna den idéburna svenska lokalpressen, som är så omistlig för vår demokrati. Det var därför vi köpte Centertidningar. Vi gjorde det för att möta en strukturomvandling som vi såg komma men vi underskattade kraften och hastigheten i omvandlingen.

Vi var och är inte ensamma om analysen. När Centertidningar blev till salu anmälde sig 18 intressenter, åtta gick till slutomgången, tre konsortier utöver vårt var med till den "fotofinish", som avgjordes till vår fördel. Konsortiet, som förutom oss bestod av VLT och Mittmedia, betalade 1,8 miljarder, den tidens marknadspris.

Under en rad år gick det bra för Stampen men plötsligt kom en kraftig nedgång och sedan förvärven tappade våra tidningar en miljard i annonsintäkter, varav hälften under ett år, 2013.

ANNONS

De bästa strategierna skrivs som bekant i efterhand. Med facit och backspegel i hand kunde saker gjorts annorlunda för att möta omställningarna på marknaden. Framförallt skulle vi ha rationaliserat snabbare och mer, för att ta hem de möjliga samordningsvinsterna. Men konsolideringen som grundidé tror jag fortfarande på!

Det är nu historia och sedan ett drygt år är vi helt fokuserade på att skapa ett starkare Stampen, som kan fortsätta att ta ansvar för lokaljournalistiken. Vi äger nu (nästan) hela VTAB, Nordens största tryckerikoncern men har i gengäld släppt ägandet av ett antal tidningar i Mälardalen. Vi har sålt verksamheter som inte var centrala för vår strategi. Vi har lagt samman våra digitala tillväxtmedier, produktion, event och utomhusreklam och sajter, med Stampens tidningar och gratistidningar från Halmstad till Strömstad. På mindre än ett år har Stampen halverat bankskulderna och gått från ett resultat strax över nollstrecket till ett operativt resultat på 100 miljoner 2014. Stampen har inte lämnat utdelning för 2013 och 2014 och vi har mer än halverat kostnaderna för koncernöverbyggnaden.

"Medarbetarna, koncernledningen och den nya styrelsen har tillsammans vänt på skutan. Förändringarna under det senaste året har varit många och tuffa, men nödvändiga. I år kommer vi kunna lägga mer fokus på att skapa nya affärer och tillväxt. Den kraftigt stärkta finansiella ställningen är en nödvändig grund för fortsatta satsningar, inte minst på journalistiken", sa Martin Alsander, koncernchef för Stampen sedan i april förra året, i ett brev till de anställda nyligen.

ANNONS

Det är centralt. Lokal journalistik är alltjämt det fundament som Stampen vilar på. I Västsverige, med våra lokaltidningar och andra kanaler, når Stampen dagligen 900 000 av 1,2 miljoner människor.

Och för den tidning du just nu läser går det, efter omständigheterna, bra. Jag avslutar med att citera GP:s chefredaktör Cecilia Krönlein, som fick frågan, av en läsare, om hur GP mår:

"Jo, tack vi mår bra. Sex av tio göteborgare mellan 16 och 80 år läser GP varje dag. Den siffran har varit konstant ganska många år nu."

Vi tackar för förtroendet och skall göra vårt allra bästa för att göra en tidning som förtjänar ert fortsatta förtroende!

ANNONS