Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.

Bild: Ernst Henry Photography

Partiet för Islam i Sverige ser ljuset

Kanske är det inte så dumt att förespråkandet av Islams ställning i Sverige sker i öppet i ett parti snarare än i det fördolda inom etablerade partier.
Det här är en text från GP Ledare. Ledarredaktionen är oberoende liberal.

Den före detta centerpartisten Mikail Yüksel blev välkänd när han i förra valrörelsens sluttamp kastades ut med huvudet före från sitt parti. Att göra sig kvitt listettan till riksdagen några dagar före valet var ett märkligt grepp från Centerpartiet,

Lokalföreningens ledning i Göteborg hade nämligen länge varit nöjd med att Yüksel petat undan en besvärlig falang som var kritisk mot Västlänken. Men så fick de kalla fötter. Yüksel hade haft "förbindelser" med Grå Vargarna, en turkisk organisation som ofta anklagas för att vara fascistisk, och vars företrädare deltagit på middagar med bland annat den före detta bostadsministern Mehmet Kaplan (MP), som fick lämna regeringen.

Yüksels kontakter var dock inte okända i Centerpartiet. Han hade varit transparent med sin bakgrund i föreningslivet och hävdade själv att han direkt nekat samarbete med de Grå vargarna. Det var uppenbart att denna historia först ansågs vara en belastning två år efter att informationen hade kommit Centern tillhanda.

Liknande händelseförlopp gjorde att Yasri Khan lämnade Miljöpartiet efter att ha vägrat ta en kvinnlig reporter i hand. Ytterligare ett exempel är den socialdemokratiska partistyrelseledamoten Omar Mustafa, som i egenskap av ordförande i Islamiska förbundet hade bjudit in antisemiter och homofober som talare. Historien upprepades i flera akter. Alltid farsartat då partierna samtliga gånger spelade totalt ovetande.

Nu har Yüksel bildat ett nytt parti, "Nyans". Med säte i Göteborg men med planer på lokalföreningar i Malmö, Stockholm, Örebro och Växjö. Partiet har redan, enligt egen utsago, börjat kampanja i Angered, Biskopsgården och Hjällbo. På söndag kommer partiet officiellt lanseras under en lanseringskonferens i Göteborg.

Kan det gå vägen? Yüksel själv tycks ha rätt god koll på vad som krävs för att lyckas i ett lokalval. För Småländska Lokaltidningen förklarade han att de hade goda chanser att komma in i Växjös kommunfullmäktige: "I Växjö kommun bor runt 25 procent med invandrarbakgrund och det skulle det krävas 1 200 röster" (9/9). Han vänder sig också i samma artikel direkt till Kaplan och Khan med en förhoppning om att de ansluter sig till Nyans.

Visst kan det gå. Betydligt konstigare saker har hänt i samtida svensk politik. Yüksel gör ingen hemlighet av att det här är ett renodlat identitetspolitiskt parti. På något sätt är det därför bra att det finns ett parti som öppet deklarerar detta - i stället för att det sker lite fördolt inom S, MP eller C. Då kommer de politiska idéer som dessa personer står för upp till ytan och kan debatteras.

Visserligen ska Nyans generellt motarbeta rasism men det är just islamofobi de vill ska få en helt egen brottsrubricering. Sammanblandningen av religionskritik och direkt rasism mot muslimer är inte föremål för någon djupare "nyansering" från partiet Nyans. Här handlar det oavkortat om att värna islams ställning i det svenska samhället. De gamla krokarna antirasism och representation av förorten är givna värdeord i sammanhanget.

Därutöver vill partiet att muslimer får officiell minoritetsstatus i grundlagen. Tro inget annat än att detta är ett parti inriktat på Sveriges sunnimuslimska minoritet. Att partiet på pappret även skyltar med en integrations- och bostadspolitik spelar mindre roll. Detta är ett intresseparti grundat på religiös tillhörighet, inte ideologi.

Yüksel har, och här får man ge honom rätt, insett att de etablerade partierna inte välkomnar identitetspolitik av det här slaget. Inte längre i alla fall. Ett renodlat muslimskt parti är därför en logisk konsekvens. Och nog finns det potential bland de väljare som både vill företrädas av muslimer samt driver en politik som gynnar islams ställning i Sverige.