Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Hej

 Bild: Adam Ihse/TT
Bild: Adam Ihse/TT

Karin Pihl: Onödigt att lösa problem som inte finns

Argumenten att instifta ett nationellt system för kollektivtrafik är klena. Det kan dessutom leda till Stockholmspriser för den som åker spårvagn i Göteborg.

Det här är en text från GP Ledare. Ledarredaktionen är oberoende liberal.

Hur svårt är det för en utsocknes att resa med kollektivtrafiken i Göteborg? Inte särskilt. Ladda ner Västtrafiks app, välj resa och betala med Swish. Man kan också köpa en biljett på Pressbyrån eller 7 Eleven. Ett liknande system finns i Stockholm. I Malmö kan man blippa sitt betalkort om man vill resa med stadsbussarna.

Men att ladda ner en app eller att gå till Pressbyrån är för krångligt, tycker regeringen. I höstas tillsattes därför en utredning för att se över möjligheterna att införa ett nationellt biljettsystem för all regional kollektivtrafik. På tisdagen överlämnades slutsatserna till infrastrukturminister Tomas Eneroth.

Trafikverket föreslås rodda ett system som ska gälla i hela Sverige. Det ska räcka att vara kund hos Västtrafik för att man ska kunna resa med lokaltrafik i andra delar av landet. Ett chip, som kan finnas i ett kort eller i en armbandsklocka, ska identifiera resenären. En nationell avräkningsfunktion ska skapas, så att rätt bolag får rätt ersättning. Alla regionala kollektivtrafikbolag ska tvingas vara med i det nya systemet, som kommer att kosta 200 miljoner kronor att införa, varav staten ska stå för hälften.

Förslaget är ett typexempel på en lösning på ett problem som inte finns, och som i stället kan skapa nya problem. Utredningen menar att ett nationellt biljettsystem kräver harmonisering av priser och regler om vilka grupper som kan resa rabatterat. Det kan alltså leda till dyrare resor på vissa håll.

Dessutom blir det otympligt om regionerna inte själva kan bestämma vem som betraktas som ungdom och regler för vad en familjebiljett innebär. Det blir svårare för invånarna i regionen att påverka biljettpriserna. Dessutom blir det ökade kostnader för regioner som borde lägga pengarna på sjukvård och inte på ett nytt kollektivtrafiksystem. I Västra Götaland enades man precis om ett nytt system. Skulle det göras om igen?

Utöver detta finns det redan ett kort, ”Sverigekortet”, som gäller i hela landet. Varför inte utveckla det i stället för att inför ett nytt system?

Syftet med förslaget om en gemensam kollektivtrafik är att göra det enklare för resenärerna, och att värna miljön och klimatet. Men de som regelbundet reser kollektivt i helt olika delar av landet är antagligen inte så många. Visst är det vanligt att arbetspendla över regiongränser. Uppsalabor jobbar i Stockholm och malmöiter har hela Öresundsregionen som arbetsmarknad. Därför har dessa regioner redan ett samarbete för att underlätta resorna. Att regelbundet åka buss i både Västerås, Umeå, Göteborg och Stockholm är det antagligen ganska få som gör.

Förslaget om ett gemensamt system för kollektivtrafik i hela Sverige är en av punkterna i Januariavtalet mellan regeringen, Liberalerna och Centern. Det är ett förslag som låter bra, och som kan användas som argument för att avtalet levererat miljövänliga satsningar. Väljarna förväntas bli nöjda. Risken är dock att folk blir irriterade över höjda biljettpriser.