Till och med svanarnas framkomlighet hindras av elsparkcykelåkarnas slarviga beteende.
Till och med svanarnas framkomlighet hindras av elsparkcykelåkarnas slarviga beteende. Bild: Janerik Henriksson/TT

När jag ser dem vill jag skrika: förbjud eländet!

Det går knappt att kliva utanför dörren utan att snubbla på en elsparkcykel.

Det här är en åsiktstext från GP Ledare. Ledarredaktionen är oberoende liberal.

ANNONS

Ett av alla vårtecken är att elsparkcyklarna åter intar stadens gator. Och i år är det värre än vanligt. Fler sparkcyklar än någonsin väntas äntra gatorna och torgen i Göteborg, rapporterade GP i april. Tio tusen elscootrar närmare bestämt. För några år sedan var de bara 800.

Och nog känns det som att det är något slags rekord.

Man kan knappt gå en meter utanför dörren utan att snubbla på en Bird, Voi, Lime eller Bolt.

Sparkcyklarna ska parkeras så att de inte utgör ett hinder för biltrafik, cyklar och gångtrafikanter. Men regeln efterlevs inte i verkligheten. Sparkcyklarna lämnas ofta mitt i en cykelbana eller på en trottoar, eller slängs ner vid sidan av vägen.

ANNONS

Detta leder inte bara till en allmän förfulning av stadsmiljön. Föräldrar med barnvagnar, äldre med rullatorer, rullstolsburna och synskadade hindras från att ta sig fram.

LÄS MER: Kanalen är full av sparkcyklar och kundvagnar

Elsparkcyklarna är avskydda och fruktade av alla utom dess användare. Enligt en SOM-undersökning från Göteborgs universitet vill 60 procent kraftigt begränsa elscootrarnas framfart. Endast 17 procent tycker att begränsning skulle vara dålig.

Staden har förvisso satt in åtgärder. Om en elsparkcykel parkeras på ett olämpligt ställe ska kommunen plocka in den och så får företaget lösa ut den mot en avgift. Företagen själva arbetar med att hämta upp cyklarna. Men det löser inte grundproblemet.

Varför ser vi inte samma problem med vanliga cyklar? Enligt kommunen görs 100 000 cykelresor varje dygn. Ändå ser vi inte vanliga cyklar ligga slängda i drivor på gångvägar.

Orsaken till det är att det man äger, det vårdar man. Systemet med elsparkcyklar går ut på att föraren via en app hyr sparkcykeln under resan. När man nått sin destination har man ingen användning för den längre. Då hamnar den lätt i diket. Att företagen måste betala straffavgifter spelar föga roll för föraren som bara vill komma fram snabbt.

ANNONS

LÄS MER: Så (fel)parkeras elsparkcyklarna i Göteborg

Kostnaden måste läggas på användaren. Vissa av elsparkscykeluthyrarna har försökt skicka straffnotan vidare till kunden. Föraren måste skicka in en bild på den parkerade elscootern till företaget. Men det har visat sig vara svårt att få det att fungera. Folk fotar en annan sparkcykel.

Detta borde inte vara alltför svårt att lösa. Kommunen borde tvinga företagen till rutiner där användarna alltid ska fota ett identifikationsnummer som sedan jämförs med uppgifterna i appen. Visst, det blir omständligt för både företag och användare. Men det är inte rimligt att elsparkcyklarna tillåts terrorisera vardagen för majoriteten av alla göteborgare.

LÄS MER: Elsparkcyklarna är ett marknadsmisslyckande

comments

Kommentarer

Vad tycker du?

Här nedan kan du kommentera artikeln via tjänsten Ifrågasätt. Märk väl att du behöver skapa ett konto och logga in först. Tänk på att hålla god ton och att inte byta ämne. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Inlägg som bedöms som olämpliga kommer att tas bort och GP förbehåller sig rätten att använda kommentarer i redaktionellt innehåll.

ANNONS