Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Följer

Bawar Ismail: Muslim 2.0 är redan här

Ledarkrönika: Debatten om hur islam kan tolkas på 2000-talet är ingen ny diskussion.
Det här är en text från GP Ledare. Ledarredaktionen är oberoende liberal.

”När kommer muslim 2.0”, frågade författaren Sami Said på Expressen Kultur i en kommentar till skandalerna kring miljöpartisterna Mehmet Kaplan och Yasri Khan (26/4). Said försökte sätta fingret på vad som krävs av muslimer i Sverige för att de ska "duga" i samhällets ögon.


Debatten om hur islam kan tolkas på 2000-talet är ingen ny diskussion. Tvärtom, i Mellanöstern avhandlas frågan frekvent i arabiska medier som Al Jazeera. Även på nätet dyker diskussionen upp, men inte alltid till deltagarnas fördel. Unga debattörer från Iran och Saudiarabien hotas till livet för att de är ateister eller bara ifrågasätter sina länders religion.


Frågor om hur en muslim bör leva och vad islam är har blivit allt mer aktuella i en tid när militanta islamister utför blodiga terrorattentat och islamistiska rörelser vunnit val i det postrevolutionära Mellanöstern. 


För muslimer i västvärlden är det kanske en uttjatad debatt, vilket även Saids inlägg på Expressen Kultur ger uttryck för. Vem vill hela tiden ifrågasättas för sina religiösa övertygelser? Och vem orkar i tid och otid ta avstånd från jihadister som begår terrordåd i islams namn?


Majoriteten av världens nästan två miljarder muslimer är inte islamister. Faktum är att muslimer är de mest flertaliga av offren för jihadisternas våld. Och kriget mot Islamiska Staten visar att det även är muslimer som främst bekämpar jihadister. 


Det är förståeligt att det finns muslimer som känner frustration kring debatten om islam. Men det går inte att blunda för att islamism har något att göra med islam. Det är en politiserad version av islam, en ideologi vars utopi är ett samhälle som vilar på religiösa lagar. Islamister hämtar inspiration och motiv från islamska urkunder och extrema imamer. 


Den här insikten har länge negligerats av makthavare i väst. I stället för att tala om värderingskonflikter har hotet från islamismen gjorts till en fråga om västvärldens krig i Mellanöstern, om sociala och ekonomiska skillnader eller om diskriminering av muslimer. Men islamismen som politisk rörelse existerade långt innan Irakkriget.


Så när kommer muslim 2.0? Svaret är att de redan finns. Från Kanada till Kurdistan organiserar sig vanliga muslimer för att bryta extremtraditionella normer och motverka radikala tolkningar av islam. De är muslimer som värnar mänskliga rättigheter, pluralism och sexuell frigörelse – de är helt enkelt för allt det som islamisterna hatar.