Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Hej

Peter Hjörne: Medier har stor betydelse

Medier är viktiga, såväl nya som traditionella. Lika självklart är att innehållet är avgörande för betydelsen men också tekniken.
Det här är en text från GP Ledare. Ledarredaktionen är oberoende liberal.

Medier är viktiga, såväl nya som traditionella. Lika självklart är att innehållet är avgörande för betydelsen men också tekniken. Dessa egentligen självklara utsagor blev så mycket tydligare natten till onsdagen, då Donald Trump vann en jordskredsseger, som få hade räknat med. Själv följde jag det allt mindre spännande dramat på CNN. Minut för minut kunde man följa utvecklingen county för county, stat för stat.

– Donald Trump vann för att han förstod de nya medierna och "reality showernas" logik bättre än någon annan i valrörelsen. Så förstod han också vad som rörde sig i det amerikanska folkdjupet, sa en politisk kommentator.

Svenska tidningar, inte minst GP, har satsat stort på USA-valet, därför att det är av största betydelse också för Sverige. GP:s Britt-Marie Mattsson har bevakat fler amerikanska valrörelser än någon annan - elva stycken. Hon har med sin djupa kunskap och erfarenhet visat hur viktiga också traditionella tidningar är för överblick, förståelse, bakgrund och analys. 

I veckan presenterades medieutredningen. Den är ett uttryck för insikten om inte minst den lokala kvalitetsjournalistikens stora betydelse men också om pressens och journalistikens utsatthet i den nya medievärlden. 

Därför utökas nu mediestödet men det är ändå en "andeviskning" - totalt 760 miljoner mot de tre Public Serviceföretagens 8,2 miljarder. Stöd behövs för att ställa om till nya kanaler, plattformar, betalningsmodeller och förbättrad journalistik när utvecklingen går rasande fort och jättar som Google tar allt mer av reklammarknaden från de traditionella medierna och journalistiken. Men på sikt måste alla medieföretag kunna finansiera sin journalistik. Då är det lika viktigt att de inte missgynnas, som nu är fallet, av högre moms och reklamskatt än konkurrenterna.