Vi sparar data i cookies, genom att
använda våra tjänster godkänner du det.

Maria Haldesten: Maria Haldesten: Inte det bästa för våra barn

Det här är en text från GP Ledare. Ledarredaktionen är oberoende liberal.

Även de minsta har rättigheter. De har rätt till trygghet och god omvårdnad. Och de har rätt till utbildning. Rätt till förskola betraktas ofta som en utveckling av denna rätt. Men är förskolan alltid rätt för barnet?

Nej!

Om vi skall följa grundprincipen om att sätta varje enskilt barns bästa i främsta rummet, så är förskolevistelse inte alltid rätt. Särskilt inte som förskolan ser ut idag. Därför finns det skäl att oroa sig över att allt fler ettåringar börjar på förskolan.

Gårdagens DN-reportage bekräftar Skolverkets statistik. Föräldrar skriver in sina barn allt tidigare. Hälften av landets ettåringar går på förskola.

Färre dagmammor, utökad rätt till förskola och ökad press i arbetslivet är några skäl. Taktikanpassning ett annat. Föräldrar har lärt sig att om de skall kunna återgå till jobbet i tid, bör de anpassa förskolestart till teminsstart. Helst i augusti. För kommunerna har svårt att leva upp till kravet om plats vid behov.

Så blir de minsta blöjbarnen fler. Och många förskoleanställda suckar. De vet att de ökade pedagogiska kraven inte går ihop med de ökade omvårdnadsbehoven, inte som grupperna ser ut.

Att maxtaxereformen gav barn längre arbetsdagar är allmänt känt. Därför är det lätt att räkna ut vad socialdemokraternas förslag om avgiftsfrihet och lika rätt till lika långa vistelsetider, skulle leda till i praktiken. Och svaret är inte bättre kvalitet.

Det positiva med att börja tidigt är att barnen lär sig spelet med andra barn och att umgås. Så säger en förälder som satt sitt 14 månader gamla barn i förskola.

DN också citerar en barnexpert från statens folkhälsoinstitut som påstår att det är bättre för barn att vara i förskolan än hemma hos släktingar.

Jag anser att båda har gruvligt fel. Jag minns exempelvis larmet från 23 barnpsykologer i Göteborg som vände sig stadens styrande och varnade för utvecklingen. De protesterade mot den nedrustning och underprioritering av förskolan som skett. De påtalade att små barns inlärningsförmåga påverkas om de utsätts för den stress som en alltför stor barngrupp innebär. De är inte ensamma. Fler barnpsykologer och barnläkare har varnat för att dagens förskola, genom att bortse från barnens behov, faktiskt kan påverka små barn negativt. 

Det finns ingen forskning som visar att ettåringar behöver socialiseras i en förskolegrupp på 17 ungar, eller att föräldrar skulle vara sämre skickade att stimulera och fostra dem. Så alla som låtsas som att förskolan är bäst för ettåringen, slut med det!