Vi sparar data i cookies, genom att
använda våra tjänster godkänner du det.

Maria Haldesten: Maria Haldesten: Fel att blanda cykel och bil

Det här är en text från GP Ledare. Ledarredaktionen är oberoende liberal.

Att cykla är ofta det överlägset snabbaste sättet att ta sig fram i Göteborgs innerstad. Men det kan också vara det farligaste – delvis beroende på var man cyklar. Många faror lurar även där det förefaller tryggt. Ta cykelbanan mitt i trädallén genom Vasastan som exempel. En regnig höst halkade jag på blöta löv på fel ställe – och jag och cykeln for rätt ut i en ökänt farlig trafikkorsning. Som tur var hade jag änglavakt och jag slapp undan med lätta skråmor.

Visst, löven faller snabbt om hösten och blötan är en del av stadens signum. Så det ankommer på var och en att se upp och anpassa farten. Men det är också väl känt att underhållet av cykelbanor har brister och nästan varje säsong sina risker.

Att fler skaffat dubbdäck för att köra på vintern är naturligtvis bra för såväl hälsan som miljön, men det vore inte för mycket begärt att snösvängen var ute snabbare för att minska olycksrisken.

De som nöjer sig med att ta fram tvåhjulingen nu när vårstrålarna värmer upp staden kan inte heller räkna med att cyklandet är bekymmersfritt. För allt grus ofta blir liggande väldigt länge är ingalunda ofarligt. Jag har på nära håll blivit varse hur illa det kan gå för den som slirar till på just grus. Så när Trafikverket nu vill prioritera cyklisterna för att minska antalet olyckor bör uppsopning i tid stå högt på listan över rekommenderade åtgärder.

– Det finns en strategi om att samhället skall arbeta för att fler skall cykla. Då är det viktigt att olyckorna inte blir fler, sade Magnus Lindholm, analytiker på Trafikverket, i DN i söndags.

Har då Göteborg gjort sig berett på den cykelboom som sägs vänta nu när trängselskatten införts och våren kommer? Förra året, vid den här tiden, klagade många på det bristande underhållet på cykelbanorna. Och alla dessa försenade vägarbeten förblir en säkerhetsrisk för såväl bilister som cyklister.

Det finns dock fler orosmoment. Det göteborgska miljöprogrammets planer på att göra Linnégatan till cykelfartsgata är ett sådant. Vissa entusiaster vill reservera de breda trottoarerna för fotgängare. Därmed skulle exempelvis cyklande barnfamiljer på väg till Slottsskogen tvingas ut i gatan. Det förefaller inte vidare smart. Att körstilen på en sådan vältrafikerad sträckning snabbt skulle anpassa sig efter cyklisterna verkar inte heller troligt.

Separerade cykelbanor är säkrare och de bör blir fler, inte bara i eftersatta områden i innerstaden!