Malin Lernfelt: Bättre värdegrund utan livskunskap

Det här är en åsiktstext från GP Ledare. Ledarredaktionen är oberoende liberal.

ANNONS
|

Skolverket har beslutat att under det kommande året i samarbete med fjorton universitet och högskolor erbjuda anställda vid förskolor och skolor en ny vidareutbildning i värdegrund och likabehandling. Kursen på 7,5 högskolepoäng innehåller både teori och praktik och är tänkt att ligga till grund för ett bättre arbete mot diskriminering, trakasserier och kränkningar i skolan. Det är ett viktigt initiativ som nu tas och kanske kan satsningen leda till att fler skolor i framtiden klarar av att själva hantera värdegrundsarbetet. Något som alltför många läroanstalter i dag uppenbarligen inte gör med tanke på att de flesta huvudmän känner sig tvungna att köpa in diverse kostsamma – och i många fall mycket märkliga – program, vilka skall lära eleverna hantera relationer genom att utsätta dem för emotionella experiment.

ANNONS

I Göteborg använder sig en hel del skolor till exempel av SET, social emotionell träning. Ett icke evidensbaserat program utarbetat av specialläraren och psykoterapeuten Birgitta Kimber, vilket kritiserats av så väl Skolverket som Statens institut för medicinsk utvärdering. Många, inte minst föräldrar, reagerade starkt när metoden häromåret granskades av SR:s Kaliber och SVT/UR:s program Skolfront. Granskningarna visade hur barn utsattes för den ena kränkningen värre än den andra. Men SET är bara ett exempel, det finns många fler. Gemensamt för flera av programmen är dock att de är baserade på amerikanska förlagor vilka primärt är utarbetade för barn med svåra beteendestörningar. Rimligtvis bör inte sådant ha någon plats i skolan. Lika lite som ämnet ”Livskunskap” vilket inte finns i läroplanen utan har tagits fram just för att de inköpta metoderna skall kunna praktiseras på skoltid.

I den svenska skolan och förskolan är det lärarna som är experterna. Det är de som skall förmedla grundläggande kunskaper om alla människors lika värde, demokrati, jämställdhet och respekt för individen till våra barn och ungdomar. Men dessa lärdomar bör genomsyra allt arbete som sker i skolan och inte vara någon barnen ägnar sig åt någon timme i veckan. De eventuella metoder som används för att lära ut skolans och vårt gemensamma samhälles syn på rätt och fel bör dessutom vila på vetenskaplig grund. Det gör rimligtvis det sätt att arbeta som tas upp i den vidareutbildning som nu erbjuds skolans personal av Skolverket och universiteten.

ANNONS

Förhoppningsvis kommer Göteborgs rektorer se till att så många lärare som möjligt får chansen att skaffa sig bättre möjligheter att själva ansvara för värdegrundsarbetet. Så att vi i framtiden kan vända ryggen åt metodkrämarna.

ANNONS