Vi sparar data i cookies, genom att
använda våra tjänster godkänner du det.

Ledare 23/2: Västtrafik vurpar igen!

När skall Västtrafik uppfylla löftena om förbättrad beredskap vid snöfall? Konkreta förbättringar måste ske så att trafiken även kan flyta de dagar det snöar och blåser.

Det här är en text från GP Ledare. Ledarredaktionen är oberoende liberal.

Många boende i Göteborgsområdet har de senaste dagarna direkt eller indirekt drabbats av kraftigt försenad eller inställd kollektivtrafik. När behovet av säkra transporter varit som störst har Västtrafik och dess samarbetspartners än en gång misslyckats med att förse kunderna med transporter och information om trafikstörningarna inom rimlig tid.
Västtrafik kan knappast hävda att de är tagna på sängen. Varje gång det snöar ett par centimeter kommer problemen med kollektivtrafiken som ett brev på posten. Det leder bland annat till att många pendlare väljer att ta bilen till jobbet i stället för att våga chansa på att kollektivtrafiken går som den skall. Vägarna korkas igen och risken för olyckor ökar.
Den 29 januari skrev Västtrafiks vd Håkan Bergqvist med flera en debattartikel i GP där de bemötte kritiken mot kollektivtrafiken, bland annat här på ledarsidan, när pendeltågen ställts in förra gången det snöade. I artikeln skriver de: "Det vi kan göra än så länge är att aktivt arbeta för att beta av de problem vi faktiskt kan påverka. Det gör vi till exempel sedan förra vintern i projektet Tåget i tid som bland annat lett till justeringar i tidtabellerna, bättre beredskap vid snöfall och förbättrat fordonsunderhåll."

Bättre beredskap vid snöfall? Allt beror naturligtvis på vad man jämför med men än så länge är resultatet inte särskilt övertygande. För de pendeltågsresenärer, som i onsdags kväll väntat över en timma på att resa från Göteborgs central till Kungsbacka, utan att kunna få någon information om hur kraftig förseningen väntades bli eller om resegarantin gällde eller inte, var det informationsblad som hängde på väggen närmast tragikomiskt.
Under parollen Nu skall vi bli punktligare kunde de väntande läsa följande. "Västtrafik arbetar intensivt tillsammans med SJ och Banverket med att ta fram åtgärder för att minska förseningarna och förebygga störningar." Lite längre ned under rubriken Bättre snöröjning och fällda träd gick det att läsa: "Snöberedskapen har också förbättrats så att vi är ordentligt förberedda vid större snöfall. Detta innebär till exempel att nya snöskydd för tågväxlarna sätts upp mellan Alingsås och Laxå."
Att växlarna fått snöskydd på orter där pendeltrafiken inte går kan naturligtvis förklara varför växlarna runt Göteborgs central frusit fast ännu en gång och lamslagit tågtrafiken. Någon godtagbar ursäkt för Västtrafiks oförmåga är det dock inte. För det är, som de själva konstaterar, ett problem som faktiskt går att åtgärda.

Ett annat problem som heller inte är så svårt att åtgärda är att erbjuda resenärerna ordentlig information om vilka linjer som är försenade, alternativa resvägar och om resegarantin gäller eller inte. Det skulle både underlätta för passagerarna och för personalen på Västtrafiks fordon, som i nuläget är lika oinformerade som passagerarna.
I det sista stycket av debattartikeln står det: "Vi förstår att den som står ute och fryser i väntan på en försenad buss/spårvagn/tåg vill att något skall hända omgående", det har man helt rätt i. Men förståelse räcker inte för de passagerare som gång efter gång får vänta när det snöar på grund av Västtrafiks oförmåga till handling.