Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Följer

Ingen prenumeration
  • Mitt GP
  • Korsord
  • Erbjudanden
  • Logga ut

Naomi Abramowicz: Ledare: Åk till Frankrike, Fridolin

Om lärare ska ha tid att kunna undervisa behöver de avlastas från sina många arbetsuppgifter.

Det här är en text från GP Ledare. Ledarredaktionen är oberoende liberal.

Låt lärare vara lärare! Det går knappt att räkna hur många gånger de orden har skanderats av politiker med djupt rynkade pannor.

De fagra orden till trots tyngs lärare fortfarande av en rad uppgifter som inte bör vara kopplade till deras yrke. De förväntas inte bara undervisa längre – de ska vara socialsekreterare, psykologer och ordningsvakter också. Det är inte konstigt att läraryrkets status har störtdykt i takt med att arbetsuppgifterna har mångdubblats.

Enligt undersökningen Lärarbarometern anser 55 procent av de svarande att undervisningstiden har ökat. Samtidigt tycker 95 procent av dessa att deras övriga uppgifter inte har minskat.

Det krävs en förändring för att lärarna ska få en chans att kunna koncentrera sig på sitt främsta uppdrag: att förmedla kunskap. Framförallt bör de avlastas gällande sådant som är kopplat till ”omsorg om den enskildes välbefinnande”, som det formuleras i grundskolans läroplan.

Förslagsvis skulle utbildningsminister Gustav Fridolin (MP) kunna sätta sig på tåget till Frankrike. Fransoserna har nämligen en helt annan modell, där lärare faktiskt tillåts vara lärare.

I stället för att läraren ska sköta sådant som rör elevens välmående, sociala utveckling och svara på mejl och sms från påstridiga föräldrar, använder skolan sig av elevvårdsteam eller elevvårdsenheter. Deras uppgift är att stödja eleverna. De sköter frågor rörande sådant som mobbning, närvaro, skolk och föräldrakontakt.

Idén har bland annat föreslagits av Lars Strannegård, professor med inriktning på organisation och ledarskap vid Handelshögskolan i Stockholm (DN 2/2 2014). Han anser att lärarna är en resurs som används felaktigt i dag. De behöver utföra uppgifter som de varken vill göra eller är utbildade för. Det är knappast rätt sätt att använda deras kompetens på. Om Sverige anammade det franska systemet skulle det leda till betydande effektivitetsvinster, menar Strannegård. Och då skulle lärarna äntligen få en möjlighet att utföra sitt yrke.

Behöver den svenska skolan verkligen ännu en reform? Den är förvisso reformtrött. Under Alliansens tid förändrades den så pass mycket att det var svårt för både lärare och elever att hänga med. Men alla har att vinna på en renodling av lärarrollen, inte minst eleverna.

Svenska elevers urusla skolresultat kan inte härledas till endast en orsak. Däremot är det givet att det går ut över undervisningen ifall lärarna är så nedtyngda av andra uppgifter att de knappt har tid att förbereda lektionerna på ett fullgott sätt.

Utbildningsminister Fridolin kan vara den som har upprepat ”Låt lärare vara lärare” allra flest gånger. Det är dags att boka in ett studiebesök till Frankrike, pronto.