Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Följer

Ingen prenumeration
  • Mitt GP
  • Korsord
  • Erbjudanden
  • Logga ut

Bawar Ismail: Lagen måste komma ikapp internetjättarna

Något användaruppror mot de stora techbolagen lär inte ske. Lika bra att EU lagstiftningsvägen ser till att internetanvändare kan hävda sig mot några av världens rikaste och mäktigaste bolag.
Det här är en text från GP Ledare. Ledarredaktionen är oberoende liberal.

Det våras för internetregleringar. Förra veckan grillades några av världens mäktigaste personer inom techindustrin av den amerikanska kongressen. De verkställande direktörerna för Facebook, Apple, Amazon och Google frågades ut om allt ifrån konkurrenssnedvridning till åsiktscensur av ett gäng ivriga demokrater och republikaner.

Samtidigt har den populära videoappen Tiktok hamnat i centrum för debatten om Kinas ökade inflytande på nätet. Tiktok, som annars är känt för att barn och unga dansar loss till populära låtar, ägs nämligen av det kinesiska bolaget ByteDance och har därmed aktualiserat frågan om hur mycket användardata sociala medier-aktörer samlar in och vad som kan tänkas hända med uppgifterna. I Kina måste företag samarbeta lydigt om myndigheterna kräver ut information. Det är bland annat därför Donald Trump vill förbjuda Tiktok i USA.

Utåt sett framstår utfrågningen av Facebooks Zuckerberg och Amazons Bezos och Tiktoks Kinakoppling som skilda frågor. Men det finns en röd tråd som knyter an det hela. Hur transparenta är de stora dominerande techföretagen? Kan de ställas till svars för eventuellt missbruk av deras dominerande ställning på marknaden? Och kanske viktigast av allt, kan vi som användare utkräva ansvar från internetjättarna om de begår fel? Med tanke på hur många svenskar som använder Facebook och att Amazon snart lanserar en lokal version är det här knappast bara en fråga för USA.

För några månader sedan avslöjade en nätaktivist att Tiktok tycks samla in betydligt mer datauppgifter än konkurrenter som Facebook. Det rörde sig bland annat om uppgifter om telefonmodell, hårdvara, vilka andra appar som var installerade på telefonen och detaljerade nätverksuppgifter. Hur många tiktokande barn och ungdomar känner till detta?

Här hemma i Europa har EU tagit på sig ledartröjan när det kommer till reglering av de stora techaktörerna. Visst, få människor uppskattade nog den våg av mejl man fick från företag när dataskyddsförordningen GDPR trädde i kraft. Men faktum är att GDPR gett internetsurfare inom unionen rättigheter gentemot företag som sparar personuppgifter. Genom att stödja sig mot detta kan man därför kräva att företag ska radera vissa användaruppgifter som sparats. Även om man inte är intresserad av just det är det ett steg i rätt riktning att användarna har någon sorts rättighet gentemot de stora bolagen.

EU har dock inte nöjt sig med detta. Kommissionen är i full färd med att lägga fram nya förslag till lagstiftning. Med ”Digital Services Act” önskar kommissionen att göra techbolagen mer transparenta och skapa ett system för ansvar och säkerhet på digitala plattformar.

I den bästa av alla världar hade användarna själva tvingat fram en förändring. Det är trots allt vi som scrollar i Facebook-flödet eller googlar runt som skapat techbolagens dominanta ställning på marknaden. Vi har betalat inte med våra kontanter utan med vår tid och uppmärksamhet. Utan oss vore Facebook eller Google ingenting, de hade inte haft ett massivt register av användardata för att sälja riktade annonser. Men allt för få människor tycks bry sig om vad internetjättarna gör. Något användaruppror väntar därför inte runt hörnet.

Lika bra då att EU lagstiftningsvägen ser till att vi som användare får större rättigheter och kan hävda oss mot några av samtidens absolut rikaste och mäktigaste storbolag.