Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.

Bild: Ernst Henry Photography

Den här artikeln ingår för dig som är kund.

Kompromisslös politik driver fram Västlänken

Det fanns en sista chans att kompromissa om bygget av Haga station och därmed att läka den politiska splittringen i Göteborg. Nu verkar tyvärr hoppet ute om det.

Det här är en text från GP Ledare. Ledarredaktionen är oberoende liberal.

I slutet av november fattade Byggnadsnämnden beslut om att godkänna detaljplanen för station Haga. Frågan kommer att behandlas på nästa fullmäktige vilket är sista steget för planprocessen. Om inget osannolikt händer kommer Byggnadsnämndens beslut även att gå igenom i KF. Därigenom stängs möjligheten att hindra bygget av stationen.

Du läser nu en av dina fria artiklar på GP.se

Under valrörelsens slutskede fanns en förhoppning om att någon sorts kompromiss kring just Haga station skulle kunna gå att nå. Låt gå för att Västlänken skulle byggas. Men kanske kunde det gå att minimera ingreppet i centrala staden, med allt vad det innebär, och i stället ha en rak södergående förbindelse.

En sådan lösning skulle inte göra alla glada men hade kunnat blidka Västlänksmotståndarna. Men icke. Eva Flyborg (L) som vädrade idén i en debattartikel möttes olyckligtvis av kalla handen från sitt parti (GP 6/9 2018). Noll kompromisser var budskapet från Alliansen.

Byggandet av Haga station innebär därmed spiken i kistan för möjligheterna att ens modifiera bygget av Västlänken. Därmed är den helt kaotiska trafiksituationen vid Marieholm bara en försmak inför de kommande åren. Löftena om minskade utsläpp, konsekvenser för trafik, innerstadshandelns situation och sättningsskador kommer därför alla att noggrant behöva nagelfaras de kommande åren.

Därutöver innebär avsaknaden av en kompromiss kring stationen att maktförhållandet i Göteborg de kommande fyra åren kommer att vara fortsatt oklar och instabil. Hade Alliansen gått med på en mellanlösning gällande stationen skulle Demokraterna sannolikt varit en samarbetspartner att räkna med. Som det ser ut nu är Alliansen i minoritet i alla nämnder och styr Göteborg på nåder.

Den enorma splittring som Västlänken inneburit för Göteborgspolitiken och det stora missnöje som alltjämt sjuder hade kunnat mildras. Nej, motståndarna mot Västlänken hade inte fått som de ville, men de skulle ha fått en liten delseger, vilket om något skulle ha signalerat att det finns en demokratisk lyhördhet bland de som, på pappret i alla fall, styr Göteborg.

Att baxa igenom Haga station tyder snarare på en politisk tondövhet som kommer att försvåra återuppbyggnaden av det politiska förtroendet. Bland de som upplever sig svikna av Västlänksförespråkarna får man hoppas att intresse för politiken och inte bitterhet präglar morgondagen. Det sista Göteborg behöver är att engagerade medborgare vänder stadsutvecklingen ryggen.