Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Följer

Ingen prenumeration
  • Mitt GP
  • Korsord
  • Erbjudanden
  • Logga ut
 Bild: Petter Trens
Bild: Petter Trens

Karin Pihl: Kommer Kina köpa upp hela Västsverige?

De kinesiska investeringarna i Göteborg med omnejd är bra - ur en ekonomisk utgångspunkt. Men ekonomisk makt innebär politisk makt. Sverige måste ha en genomtänkt Kina-strategi.
Det här är en text från GP Ledare. Ledarredaktionen är oberoende liberal.

Sedan tio år tillbaka ägs Volvo Cars av kinesiska Geely. Volvos hjärta skulle stanna i Sverige, och huvudkontoret skulle vara kvar i Göteborg, lovade Geelys ordförande Li Shufu efter uppköpet.

Nu får vi se hur det blir med den saken. I mitten av februari meddelade Volvo och Geely att företagen planerar en sammanslagning och en börsnotering, både i Stockholm och i Hongkong.

På många vis är sammanslagningen av bolagen och börsnoteringen logisk. Geely har köpt upp många företag och behöver inflöde av nytt kapital. En större koncern kan dessutom tackla omställningen till framtidens fordonsflotta, med miljövänliga och eldrivna bilar, bättre.

Många ser positivt på beskedet. Kommunstyrelsens ordförande Axel Josefson (M) är positiv och menar att Kina är viktigt för Göteborg (SvD 11/2).

Men alla är inte lika glada. Ingenjörsfacket har reagerat negativt och varnar för att Volvo kan, likt under den period då Ford ägde företaget, bli en ”marionett”. Magnus Sundemo, tidigare ordförande för ingenjörernas fackförbund på Volvo, säger till GP att ”Det finns också en risk i om koncernledningen för det gemensamma bolaget hamnar långt från Göteborg och Sverige – det kan påverka sysselsättningen i Göteborg” (21/2).

I ett längre reportage i SvD utvecklar han sitt resonemang: ”Det måste handla om att stärka makten på något vis. Men frågan är vems makt och vad man vill uppnå? Det är nästan så att man undrar om det är en kinesisk politisk idé”, och tillägger att ”men det vågar man väl knappt säga” (SvD 20/2).

Kina är på allas läppar. Inte bara för planerna på sammanslagningen av Geely och Volvo eller på grund av coronaviruset, utan också för att den svensk-kinesiska förläggaren och regimkritikern Gui Minhai nyligen dömts till tio års fängelse i Kina. Till GP sa den kinesiske ambassadören att regeringens hantering av fallet – kulturminister Amanda Lind delade ut Svenska PEN:s Tucholskypris till Gui Minhai – kan påverka de ekonomiska relationerna mellan länderna (5/12 2019).

Vad betyder det för de mer än 20 000 Volvoanställda i Västra Götaland? Den kinesiska regimen har tentakler långt in i näringslivet. Att slå ihop Volvo med Geely riskerar inte bara att flytta tyngdpunkten till kinesisk fördel. Det kan också ge den kinesiska staten möjlighet att mer eller mindre indirekt påverka svenska politiker. I fjol ökade den kinesiska staten sin närvaro i näringslivet, bland annat genom att utse 100 statstjänstemän till jobb i den privata sektorn – däribland i Geely.

Ekonomisk makt innebär också politisk makt. Man behöver inte direkt vara konspiratorisk för att misstänka att det ökade kinesiska ägandet i regionen kan få konsekvenser för antalet arbetstillfällen i Västsverige. Vad händer om den kinesiska regimen surnar till ännu mer efter skandalen med den fängslade Gui Minhai? Givetvis finns en risk för att Kina använder sin ekonomiska makt för att försöka påverka svensk politik.

Som en del av den tyska näringslivsstrategin har den tyska regeringen beslutat att staten kan köpa in sig i bolag för att motverka ökat kinesiskt ägande. Syftet är att långsiktigt säkra den tyska tillväxten.

Svenska politiker borde låta sig inspireras. Det behövs en nationell strategi för att hantera det ökande kinesiska ägandet i Sverige, där inte bara ekonomiska, utan också politiska och säkerhetsmässiga aspekter vägs in.