Någon mirakelkur för hur vi ska värja oss mot denna form av påverkansförsök från Kina finns inte.
Någon mirakelkur för hur vi ska värja oss mot denna form av påverkansförsök från Kina finns inte. Bild: Junge

Kinesiska pengar får inte tysta oss

Nyligen avbröt fotbollsklubben FC Barcelona sponsringsförhandlingar med svenska H&M, av rädsla för kinesiska repressalier. Det är så den kinesiska staten numera utövar sitt inflytande.

Det här är en åsiktstext från GP Ledare. Ledarredaktionen är oberoende liberal.

ANNONS

Det går verkligen inte bra för den katalanska fotbollsklubben FC Barcelona. Inte nog med att ligasegern gått till rivalerna i Madrid två år i rad så dras storklubben med enorma ekonomiska problem och skulder som sägs gå upp till 12 miljarder kronor.

Men nu tycks även klubbens anseende fått sig en rejäl törn. FC Barcelona avbröt nyligen sponsorförhandlingar med klädjätten H&M. Anledningen är H&M:s ställningstagande mot tvångsarbete i Kina.

LÄS MER: Gör motstånd mot diktaturen Kina - handla på HM!

Tidigare i våras drabbades klädkedjan av en bojkottkampanj i Kina, pådriven av det kinesiska kommunistpartiets ungdomsförbund. H&M hade nämligen meddelat att bolaget vill avsluta samarbetet med underleverantörer av bomull i Xinjiangprovinsen om de använder sig av tvångsarbete. Det är samma region där den uiguriska minoriteten utsätts för systematisk diskriminering och förtryck. Minst en miljon uigurer sägs vara frihetsberövade i så kallade ”omskolningsläger”.

ANNONS

H&M:s besked ledde till att företagets produkter försvann från populära internetbutiker som Alibaba. Klädjättens app plockades bort från kinesiska mobiltillverkare som Huawei. Kinesiska sökmotorer och karttjänster raderade alla försök att hitta H&M-butiker. Det gick inte ens att boka resa till närmsta klädbutik med hjälp av taxi-appar.

Det är så Kina utövar sitt inflytande. Den som vill ha tillgång till den enorma kinesiska marknaden måste hålla truten om landets interna angelägenheter.

Nu tycks den kinesiska statens repressalier inte ha stannat vid att straffa H&M direkt, utan också genom att skrämma tredje part från att associera sig med den svenska klädjätten. FC Barcelona vill givetvis inte att den kinesiska staten, med sin gigantiska apparatur och omfattande tvångsmedel, ska avbryta tv-sändningar av matcher eller mana den fotbollsintresserade delen av befolkningen till bojkott av klubben.

Det är bara att följa de senaste årens skandaler kring den amerikanska basketligan NBA och dess förehavanden med kinesiska företag för att förstå varför FC Barcelona inte vågar förarga det kinesiska kommunistpartiet. Efter att enskilda personer inom den amerikanska basketligan uttalat stöd för demokratiaktivister i Hong Kong hotades NBA:s ställning i Kina. Diktaturens statstelevision slutade bland annat sända matcher som följdes av miljontals kineser.

LÄS MER: Vi måste skapa en allians mot Kina

ANNONS

En liknande strategi märks även av i den viktiga 5G-marknaden. Flera länder i västvärlden, däribland Sverige, har på grund av nationell säkerhet valt att utesluta den kinesiska mobiltillverkaren Huawei från utbyggnaden av 5G-nätet. Detta har så klart förargat Beijing. Rädslan för repressalier var så stark att en av Huaweis främsta konkurrenter, Ericsson, gång på gång red ut till det kinesiska bolagets försvar. Ett negativt besked för Huawei i Sverige skulle nämligen följas upp av negativa besked för svenska företag i Kina, enligt hot från Beijing.

Någon mirakelkur för hur vi ska värja oss mot denna form av påverkansförsök från Kina finns inte. Men en bra början vore åtminstone att i egenskap av konsument stötta företag som vågat markera mot regimen i Beijing.

comments

Kommentarer

Vad tycker du?

Här nedan kan du kommentera artikeln via tjänsten Ifrågasätt. Märk väl att du behöver skapa ett konto och logga in först. Tänk på att hålla god ton och att inte byta ämne. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Inlägg som bedöms som olämpliga kommer att tas bort och GP förbehåller sig rätten att använda kommentarer i redaktionellt innehåll.

ANNONS