Vi sparar data i cookies, genom att
använda våra tjänster godkänner du det.

Bawar Ismail: Ismail: Störta bråkstakarnas diktatur

Ledarkrönika: Lärarnas auktoritet verkar vara som bortblåst. "Det finns noll respekt för vuxna", som en lärarstudent uttrycker det.
Det här är en text från GP Ledare. Ledarredaktionen är oberoende liberal.

Föreställ er att ni vore lärarstudenter på väg ut på verksamhetsförlagd utbildning (VFU), det vill säga praktik i ett klassrum. Hur hade ni känt er då? Nervösa? Motiverade? Glada? 

För många av landets lärarstudenter är det inte ovanligt att i den situationen känna oro. I en undersökning från Skolvärlden svarade 15 procent av 578 lärarstudenter att de fått utstå våld och hot på praktiken i klassrummen. Omkring 18 procent sade att de funderar på att sluta studierna på grund av ordningsproblemen i den svenska skolan (Skolvärlden 6/6).

Skolvärlden har även låtit lärarstudenter berätta om de hot och det våld som de möter ute på landets skolor (7/6). "Blev tafsad på vid två tillfällen (av elev, min anm.) i syfte att imponera på kompisarna. De var inte oroliga över att det skulle bli några konsekvenser för dem. Tappade lusten och bävar inför min sista VFU inför hösten", säger en lärarstudent. "Påhopp från elever och föräldrar. Trakasserier i form av e-mail, verbalt och hotad att bli dödad. Elever sparkade mig, kastade stol mot mitt huvud” säger en annan. 

Gemensamt för de flesta berättelser som Skolvärlden publicerat är känslan av att inte tas på allvar. Lärarnas auktoritet verkar vara som bortblåst. "Det finns noll respekt för vuxna", som en lärarstudent uttrycker det. 

Ordningsproblemen i skolan är allvarliga. Men varför anmäler ingen de hotfulla och våldsamma eleverna kanske någon undrar? Det är inte så enkelt. Vid sidan av de stökiga klassrummen finns bland lärare även en rädsla för att bli anmälda av kränkta elever eller föräldrar. Det framgår av en enkätundersökning genomförd bland 2000 lärare där var tredje anger att de är oroade för att bli anmälda (DN 17/4).  

Vilket haveri!  Å ena sidan elever som tror att de äger klassrummet och kan göra vad de vill med lärarna. Å andra sidan rädslan bland lärare att förlora jobbet om de agerar mot bråkstakarna. 

Politiker talar ofta om behovet av att göra läraryrket mer attraktivt. En bra början vore då att förbättra lärarkårens arbetsmiljö. Det kommer att kräva en kulturförändring i den svenska skolan. 

Lärare måste kunna upprätthålla ordning i klassrummet och då krävs det att skolledningarna sluter sig upp bakom lärarna. För om anmälningsglada föräldrar och elever skrämmer lärarkåren till passivitet skapas en elevernas diktatur i klassrummet. Och vi har ju alla sett vad en sådan arbetsmiljö ger upphov till: Hotfulla och bråkiga elever.