Ismail: Backa muslimska bögar

Ledare: Vi måste vara redo att backa HBTQ-muslimer i Sverige som får utstå homofobi, för de behöver allt stöd de kan få för att utmana intoleranta värderingar, också inom den egna gruppen.

Det här är en åsiktstext från GP Ledare. Ledarredaktionen är oberoende liberal.

ANNONS
|

Göteborgaren Ardeshir Bibakabadi flydde ifrån Iran. Ett land där hans sexualitet är förbjudet och straffbar med döden. I Sverige startade Bibakabadi föreningen "Homan", som arbetar för att stärka HBT-rättigheter. I fjol besökte han flera skolor i Göteborg för att i samband med pjäsen ”Kärleken är fri” samtala om rätten till sin sexualitet.

På Angeredsgymnasiet, Porthälla gymnasium och Sjumilaskolan möttes Bibakabadi av hot och hat. ”Fy fan vad äcklig du är!”, skrek en elev. Värst var det på Sjumilaskolan. En tidigare anställd på skolan berättar att lärare under en föreläsning ifrågasatte om man kunde vara muslim och homosexuell. ”De var som hundar efter mig. Jag förstår inte varför det är så provocerande, jag äger min religion och jag äger min kropp. De tror att de äger Koranen och att jag inte får tro som jag vill”, sade Bibakabadi till GP (7/6).

ANNONS

Skolpersonal har alltså, mitt framför ögonen på sina elever, kritiserat att Bibakabadi är homosexuell muslim. Varför jobbar de kvar på skolan?

”Vi vet att unga med utländsk bakgrund kan vara särskilt utsatta. Men det finns homofobi och kränkningar mot hbtq-personer i många samhällsgrupper, bland religiösa, kristna så väl som muslimska, i högerextrema grupper och i olika delar av samhället. Utmaningen är omfattande och generell”, sade Sara Mühling, projektledare för Kärleken är fri, om händelserna (GP 7/6).

Generell? Det är inte en kontroversiell sak att säga att det råder en utbredd homofobi i den muslimska världen. Morallagar som straffar homosexualitet finns i muslimska länder från Marocko till Pakistan. I Mellanöstern är sex och människors sexuella läggningar mycket känsliga frågor. Det kan härledas till den ”giftiga mixen av religion och kultur”, för att låna den egyptiska kvinnorättsaktivisten och författaren Mona Elthawys ord. Otaliga texter har skrivits om sexuellt frustrerade unga män i regionen.

Världsreligionen islam kommer att behöva handskas med dessa frågor allt mer. För runt om i Mellanöstern ser vi förstadierna till den sexuella revolution som komma skall. I Iran tar unga kvinnor kampen mot mullaregimens slöjtvång. Muslimska HBTQ-aktivister smyger sig ut på nätterna i arabiska städer och poserar med Prideflaggor. Författare som Mona Eltahawy utmanar rådande tabun och talar öppet om att som kvinna våga sig ut på sexuella äventyr (New York Times 5/4).

ANNONS

I Sverige ska det vara självklart att man kan vara homosexuell och muslim. När HBTQ-muslimer som Ardeshir Bibakabadi får utstå djupt homofobiska åsikter i Göteborgs skolor måste han därför få samhällets stöd. En dag kommer vi förhoppningsvis att kunna blicka tillbaka och se hur modiga röster som Ardeshir Bibakabadi banade vägen för viktiga attitydförändringar. För självklart ska man kunna vara homosexuell och muslim. Till dess måste vi vara redo att backa HBTQ-muslimer i Sverige som får utstå homofobi, för de behöver allt stöd de kan få för att utmana intoleranta värderingar, också inom den egna gruppen.

ANNONS