Det nya rödgröna styret i Göteborg, med Jonas Attenius (S), Miljöpartiets Karin Pleijel i mitten och Daniel Bernmar (V), presenterade sitt budgetförslag under tisdagen.
Det nya rödgröna styret i Göteborg, med Jonas Attenius (S), Miljöpartiets Karin Pleijel i mitten och Daniel Bernmar (V), presenterade sitt budgetförslag under tisdagen. Bild: Filip Powidzki Casserblad

I Miljöpartiets Göteborg får bara rika köra bil

De rödgrönas förslag att förbjuda vanliga bensin- och dieselbilar i centrala Göteborg är ogenomtänkt och riskerar att drabba enskilda orimligt hårt. Miljöomställningen gynnas inte heller av drakoniska tvångsåtgärder.

Det här är en åsiktstext från GP Ledare. Ledarredaktionen är oberoende liberal.

ANNONS
|

När det nya rödgröna styret i Göteborg presenterade sin budget under tisdagen var det ett förslag som stack ut: Man vill förbjuda bensin- och dieselbilar i Göteborgs innerstad. Miljöpartiet i Göteborg vill helt enkelt inte vara sämre än sin systeravdelning i Stockholm som just drivit igenom samma linje.

Det är ett ytterst radikalt förslag, och tyvärr inte särskilt genomtänkt. I en så kallad ”miljözon 3” som MP vill införa får endast elfordon, bränslecellsfordon och gasfordon framföras. Hybridbilar duger inte. Undantag ges för sjuktransporter, färdtjänst och rörelsehindrade men inte för exempelvis varutransporter eller hantverkare.

De rödgröna vill alltså ta sig rätten att säga till utvalda göteborgare: Du måste sälja din nuvarande bil för att i stället köpa en många gånger mycket dyrare elbil. Och: Du kan bara anlita firmor med elbilar. Väldigt långtgående krav på dem som råkar bo på fel adress. För även göteborgare i innerstaden kan ha praktiska behov av bil, inte minst barnfamiljer. Och alla som bor centralt är inte miljonärer. Vad är förresten centralt? Den nuvarande miljözon 1 innefattar stora delar av staden, inklusive ”närförorter” som Kyrkbyn, Guldheden och Sandarna.

ANNONS

I Stockolm har det nya miljöborgarrådet Åsa Lindhagen (MP) pekat ut Gamla stan och delar av Norrmalm som de områden som först ska beröras av de nya stränga reglerna, och det redan från 2024, det vill säga om drygt ett år. Det lär knappast stanna där.

I Göteborg är miljöpartisterna inte alls lika tydliga. Någon konkret tidsplan finns inte. Vilka stadsdelar som berörs är också oklart. Men inriktningen är klar.

I det färska budgetförslaget talas om att miljözon 3 ska införas ”stegvis” och ”ansvarsfullt”. Hängslen och livrem på. Det ger visst hopp. Både Trafikkontoret och Stadsledningskontoret ställde sig skeptiska till strängare miljözoner så sent som för tre år sedan. Frågan har utretts mer noggrant av Stockholms stad där man kom fram till att inte ens ett införande av miljözon 2 var försvarbart om man vägde nyttan mot kostnaderna. Byråkratins kvarnar kan förhoppningsvis bidra till lite besinning, om nu inte den samlade oppositionen klarar att stoppa detta.

När Miljöpartiets Karin Pleijel presenterade det nya Göteborgsstyrets miljöpolitik framhöll hon att de rödgröna ”städerna måste gå före när vår nya högerregering gör sitt bästa för att montera ned klimatpolitiken”. Men ett lokalt avgränsat förbud mot bensin- och dieselbilar är ren symbolpolitik såsom klimatpolitik betraktat. Ett tyngre argument, som MP också framför, för strängare zon-regler är då att få bukt med buller och luftföroreningar.

ANNONS

Ändå är det svårt att undgå intrycket att den drastiska åtgärden att införa ett totalförbud mot vanliga bilar i innerstaden sker mot bakgrund av klimatkrisen, det vill säga som ett sätt att visa handlingskraft trots att det handlar om en annan miljöfråga. Arbetet med att förbättra stadsluften är viktigt men har trots allt pågått tålmodigt i decennier.

Sverige som land är på god väg att ställa om till mer miljövänliga transporter. Och det har hittills lyckats bra utan ingripande tvångsåtgärder. Ett förbud mot försäljning av nya bensin- och dieselbilar kommer börja gälla i hela EU från 2035 (i Sverige troligen redan 2030). Det innebär att utfasningen av fossildrivna fordon lär accelerera ytterligare, utan åtgärder som tvingar människor att flytta eller sälja sin bil mot sin vilja.

Svenska folket har redan börjat gå över till elbilar i stor skala. Här får det sägas vara beklagligt att regeringen väljer att ta bort miljöbilspremien, samtidigt som man behåller straffskatten, i Bonus-malussystemet. Den moroten hade behövts några år till.

Ett lokalt zonförbud är däremot inte rätt väg att gå. Det medför stora kostnader i form av övervakning av förbudet. Det riskerar slå mot centrumhandeln och allmänt försvåra framkomligheten för göteborgarna. Höga buller- och utsläppsnivåer är framför allt ett problem som är begränsat till vissa timmar på dagen, och kan på sin höjd motivera begränsningar under dessa tider.

ANNONS

Den främsta invändningen är dock att lokala politiska beslut inte bör tillåtas slå slumpvis – och kännbart – mot enskilda medborgares privatekonomi. Lägg till det att det länge var officiellt regeringspolitik att uppmuntra köp av miljövänliga dieselbilar och att de rödgröna drivit en lokal valrörelse på temat att även låginkomsttagare ska ha råd att bo kvar i innerstaden.

Om Göteborgs kommun vill underlätta elektrifieringen och i förlängningen luftkvaliteten vore en satsning på laddstolpar, lägre trängselskatt och billiga parkeringsplatser för elbilar betydligt mer konstruktiva åtgärder. Morötter lockar betydligt fler än piskan att ställa om till ett hållbarare liv.

comments

Kommentarer

Vad tycker du?

Här nedan kan du kommentera artikeln via tjänsten Ifrågasätt. Märk väl att du behöver skapa ett konto och logga in först. Tänk på att hålla god ton och att inte byta ämne. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Inlägg som bedöms som olämpliga kommer att tas bort och GP förbehåller sig rätten att använda kommentarer i redaktionellt innehåll.

ANNONS