Hopp om vändning

Det här är en åsiktstext från GP Ledare. Ledarredaktionen är oberoende liberal.

ANNONS
|

Det är en omfattande verksamhet, grundskolan i Göteborg. 140 skolor, 40 000 elever, 5 000 lärare och närmare 200 rektorer. Utöver det en hel del kringverksamheter. Ett helt maskineri som skall fungera för att alla stadens unga skall kunna utvecklas till sin fulla potential. I dag är det inte riktigt så. Det finns en tydlig nedåtgående trend i närapå hela staden. Niornas avgångsbetyg sjunker och Göteborg har ett sämre läge än både Stockholm och Malmö. Man har också kunnat se att det finns stora skillnader i likvärdighet. Både mellan och inom stadsdelarna. Det här är en utveckling som ingen är nöjd med. Stadens unga generation är värd bättre.

ANNONS

Ett ljus i mörkret är dock att man inom staden är medveten om situationen och att det i dag tas krafttag för att nå en förändring. Vid ett pressmöte på Solbackeskolan i Bergsjön i onsdags redogjorde ett antal representanter för grundskolan i Göteborg, med Stig Santa från Stadsledningskontoret i spetsen, för de insatser som pågår. Och det är inte utan att man i alla fall blir lite hoppfull. Inte minst eftersom det i dag finns ett fokus på saker som kontinuitet och långsiktighet. Samt på vikten av att behålla duktig personal i skolan. Göteborg har till exempel länge haft en orimligt stor omsättning på rektorer. På många skolor har arbetsledaren bytts ut var eller vartannat år. Det säger sig själv att det blir svårt för lärarna att få arbetsro i ett sådant läge.

Ett annat fokusområde är analys och uppföljning. För att kunna förbättra på allvar krävs att man har en klar bild av vad som fungerar och vad som inte gör det. Utöver det lyftes även det kompensatoriska uppdraget fram. Inom ramen för det finns satsningar som matte på arabiska, tidig simskola och bättre kommunikation mellan hem och skola.

Skolan gör med andra ord allt för att vända trenden. Det är gott. Samtidigt sker en kontinuerlig dränering av utbildningssektorns resurser ute i stadsdelarna. Pengar som är menade att gå till skolan används för att täcka upp hål inom andra sektorer. Det är också något som måste förändras om vi på lång sikt vill ha en grundskola som klarar sitt uppdrag. Här måste politikerna ta sitt ansvar.

ANNONS
ANNONS