Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.Nyheter med närvärde

Den här artikeln ingår för dig som är kund.

Hjörne: På arenafronten något nytt - och stort!

En ny arena handlar inte bara om enskilda konserter och evenemang. Det är större än så: Besöksnäringen ger nämligen pengar till staden, dess invånare och dess näringar. Turism och evenemang bidrar till att göra Göteborg till en mer attraktiv stad och besöka och framför allt att leva i.
Det här är en text från GP Ledare. Ledarredaktionen är oberoende liberal.

Göteborg kommer att få en ny multiarena! Det är en självklarhet och ett måste om Göteborg skall hänga med som evenemangsstad. Egentligen är vi redan upphunna och omsprungna - men vi kan komma tillbaka - om vi vågar satsa stort, snabbt och djärvt. 

Du läser nu en av dina fria artiklar på GP.se

Det vågar stadens styrande tydligen! I veckan presenterades en slutrapport på hela 217 sidor, med det skönklingande namnet "Slutrapport - Nästa steg för att ersätta Scandinavium samt ersättning för Lisebergshallen".  Reaktionerna från Göteborgs ledande politiker är positiva. 

– Nu är det viktigt att ta detta framåt. Jag tror att vi kan vara ganska snabba eftersom det finns ett intresse från alla parter att få arenan till stånd. Så jag tror inte frågan kommer att dras i långbänk, sa kommunstyrelsens ordförande Ann-Sofie Hermansson till GP.

I maj förra året beslutade kommunstyrelsen att ge stadsledningskontoret i uppgift att utreda en ersättningsarena för Scandinavium. Bakom beslutet stod samtliga partier utom SD och MP och nu är alltså utredningen klar. 

I den föreslår stadsledningskontoret att politikerna fattar beslut om att bygga en ny, toppmodern multiarena norr om Valhalla, på Valhalla Idrottsplan. Kostnaden för projektet, inklusive ersättning för Lisebergshallen, beräknas till mellan 3 och 3,5 miljarder. 

Bygget kommer att stå klart någon gång mellan 2026 och 2029. Tanken är att kommunen helt eller delvis skall äga arenorna men att driften skall skötas av ett privat bolag. Finansiering skall ske genom försäljning av tillgångar eller lån.

Göteborg låg länge i framkant som evenemangsstad tack vare framsynta politiska beslut. Vi kunde konkurrera om häftiga internationella tävlingar och artistframträdanden. 
Men det går inte att leva på gamla lagrar och gamla arenor. Nya Ullevi invigdes 1958 och Scandinavium 1971 (och byggdes ut 1991).  Göteborgsoperan stod klar 1994. Sedan dess, 2009, har vi enbart begåvats med Gamla Ullevi, som knappast kan kallas en arena i framkant. 

Konkurrensen på evenemangsmarknaden är stenhård. Vi konkurrerar inte bara med Stockholm och Malmö utan med hela norra Europa - minst! Och "Göteborg är sist ut av storstäderna i Skandinavien att utveckla ett nytt arenaområde", som arenautredningen konstaterar. 

I Stockholm har man byggt två nya arenor, Friends och Tele2, som stod klara 2012 och 2013 och som vardera kostade närmre 3 miljarder. Malmö Arena invigdes 2008, Oslo Telenor Arena 2009 och Köpenhamns multiarena Royal Arena i år. 

Det innebär att Göteborg har tappat rejält i konkurrenskraft de senaste åren. Fler och fler konserter med de stora artisterna har till exempel hamnat i Stockholm. Tack och lov för Håkan Hellström, som satt Ullevi- efter Ullevirekord!

Det säger sig självt att Göteborg inte ensamt kan låta bli att investera i en modern arena. Det gamla ordstävet "som man sår får man skörda" är i hög grad sant för en stad som har höga ambitioner inom evenemangs- och besöksnäringen. Och Göteborg har inte sått på länge. 

En ny arena handlar inte bara om enskilda konserter och evenemang. Det är större än så: Besöksnäringen ger nämligen pengar till staden, dess invånare och dess näringar. 
Turism och evenemang bidrar till att göra Göteborg till en mer attraktiv stad och besöka och framför allt att leva i. Med stora sport-, nöjes- och kulturevenemang får vi en än mer levande, pulserande, internationell och spännande stad. 

Stora evenemang och mässor gagnar handeln men också restaurangbranschen, vilket i sin tur blir en lockelse för besökare och en tillgång för göteborgarna. En stad med ett rikt kultur- och nöjesutbud lockar talanger och företagsetableringar. 

De "positiva spiralerna" är många. Givetvis är inte en ny multiarena ett magiskt trollspö men den är en nödvändig ingrediens i en fullödig evenemangs-, kultur-, och nöjesstad!
Två placeringar av den nya multiarenan har utretts, norr eller söder om Valhallagatan.

Utredningen förordar den norra. Det finns flera skäl till det. Dels går det snabbare att genomföra bygget, dels skapas ett sammanhängande evenemangsområde. 
Dessutom kan området söder om Valhallagatan "utvecklas med ett innehåll av handel, restauranger, biografer, nöjen upplevelser, kontor och bostäder i en intressant blandning" menar utredarna. De anser också att området tål en hög grad av exploatering vilket skulle skapa "ett intensivt stads- och nöjesliv".

Men det dröjer som sagt, kanske ända till 2029 - tolv år innan det göteborgska evenemangsvapnet är laddat. Det är alldeles för länge. 

Under tiden hinner våra konkurrenter springa ifrån oss än mer. Därför är varje år vi kan kapa av stor vikt. För Malmö Arena tog det sju år från det kommunen bestämde sig för att prioritera arenaområdet till invigningen.

Men att ligga sist är inte bara en nackdel. Göteborg kan lära av andra och vi kommer att ligga i verklig framkant när vi väl är i mål. Om Göteborg dessutom skulle bestämma sig för att arenans arkitektur skall bli en spektakulär tillgång kan vi säkert vinna detta långdistanslopp.

Och vilken annan stad kan uppvisa ett så centralt och sammanhängande evenemangsområde - från Liseberg till Nya Ullevi, Norden största arena - med Heden som en alldeles unik juvel i evenemangsdiademet? Om nu bara lystna Hedenblickar och klåfingrighet kan hållas i schack!