Fredrik Tenfält: Ständig strid kring Bromma

Det här är en åsiktstext från GP Ledare. Ledarredaktionen är oberoende liberal.

ANNONS
|

Den moderata riksdagsledamoten Lotta Olsson vill att Sverige skall byta huvudstad. Skälet, som hon uppger i en motion, är den rödgröna ledningens i Stockholm krav på att lägga ned Bromma flygplats.

Striden kring Bromma har inneburit huvudvärk för statsminister Stefan Löfven. Han har nämligen lovat att flygplatsen inte skall läggas ned, men för att få lugn och ro med regeringskollegan Miljöpartiet har han skjutit in frågan i en utredning av obestämt slag.

Striden kring Bromma är ett intressant exempel på hur debatter och politiska positioner kan förändras över tiden. I början av 1980-talet räddades Brommas framtid med bara en rösts marginal i riksdagen och efter åtskillig dramatik inför omröstningen. Då var det Socialdemokraterna och dåvarande Vpk som krävde nedläggning, medan den borgerliga regeringen under Thorbjörn Fälldin (C) stod upp för ett bevarande.

ANNONS

Trenden under 1970-talet hade då varit att lägga ned stadsnära flygplatser. Bulltofta i Malmö ersattes av Sturup redan 1972. Torslanda lades ned 1977 och i stället kom Landvetter.

Situationen för Fälldin påminde något om Löfvens i dag. Medan Fälldin och regeringen var för ett bevarande var centerpartisterna i Stockholm av annan uppfattning. De ville lägga ned.

Regeringen hade bara ett mandats övervikt. En tid före omröstningen kom en CUF-are från Stockholms län, Jan Björinge, in som tillfällig ersättare i riksdagen. Han ansåg sig bunden av de lokala partikamraterna och förklarade att han skulle rösta för nedläggning.

Fälldin var upprörd. Hela frågan om Brommas framtid hotades av en person som inte ens var ordinarie riksdagsledamot.

Extra pikant var att Björinge dessutom i vardagen var nära medarbetare till Fälldin, anställd i statsrådsberedningen som dennes brevskrivare. Det var lätt att se kommande rubriker framför sig.

ANNONS

Det blev åtskilliga besök på statsministerns rum innan Björinge motvilligt gav med sig och lät sig bli utkvittad i det tysta. Brommas framtid var räddad.

Nu står striden igen, men numera är det en kompakt majoritet för Bromma också i de socialdemokratiska riksdagsleden. Regioner och näringsliv trycker på för ett bevarande. Samtidigt har pendeln svängt för stadsnära flygplatser. Den gamla helikopter- och mönstringsbasen Säve är numera Gothenburg City Airport. Sist jag var där, på väg till Almedalen, kryllade det av resenärer som skulle till Malaga med ett lågprisbolag.

Vad regiondirektören på Gotland, Jan Björinge, numera tycker om Bromma är mig däremot obekant.

Fredrik Tenfält är politisk redaktör och chef för GP:s ledaravdelning.

ANNONS