Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.

Flyget blir alltmer miljövänligt

Det är beklagligt att debatten till stor del handlar om att minska resandet, istället för hur utsläppen ska minska. I takt med att tekniken utvecklas blir flyget allt grönare.

Det här är en text från GP Ledare. Ledarredaktionen är oberoende liberal.

Att tillbringa semestern hemma – så kallad ”hemester” – har blivit trendigt. Och visst finns det många skäl att vilja stanna kvar i Sverige: fjällen med sin storslagna natur, skärgården med sin variation av öar, mysiga småstäder med pittoreska centrum.

Det finns emellertid minst lika många skäl att vilja lämna Sverige. Att resa utomlands är inte bara att få en upplevelse där och då, det ger också ökad kännedom om länderna man besöker och kulturerna man möter. Men att åka tåg ut till kontinenten är i praktiken dyrt, tidskrävande och ofta krångligt, i synnerhet för barnfamiljer. Kvar återstår att flyga – eller att inte åka alls.

Flygskam är ett relativt nytt fenomen i Sverige; ordet är belagt i det svenska språket sedan 2017. Tanken är att flygandet ska få oss att skämmas på grund av dess klimatpåverkan, helst så mycket att vi väljer att stanna kvar på marken.

Det är beklagligt att debatten till stor del handlar om att minska resandet, istället för hur utsläppen ska minska. I takt med att tekniken utvecklas blir flyget allt grönare. De senaste 40 åren har bränsleförbrukningen per passagerare minskat med 70 procent. Nästa generationens flygplan kommer att vara ännu mer bränslesnåla än dagens.

Förra året beställde SAS till exempel 50 nya flygplan som ska ersätta de farkoster som snart blir för gamla. De nya flygmaskinerna ska vara 15-18 procent mer bränsleeffektiva och släpper därför ut lika mycket mindre koldioxid jämfört med de som används idag (SR 10/4 2018).

Att göra flygplanen mer bränslesnåla är ett led i att minska utsläppen – att på sikt byta ut det fossila bränslet är ett annat sätt. Flygbranschen har som mål att inrikesflygen ska vara fossilfria till 2030, och alla flyg som startar i Sverige till 2045. Idag finns inga tekniska hinder för att utöka andelen biobränsle i tankarna, däremot råder brist på bränslet som dessutom är dyrt då det inte finns någon storskalig produktion.

Detta kan dock snart komma att förändras. Preem har skickat in en ansökan om att starta ett nytt raffinaderi på Hisingen, som ska stå klart 2023 (GP 22/7). Huvudsyftet är att tillverka biobränsle och man har ingått avtal med SAS som ska använda bränslet i sina inrikesflyg. Det svenska inrikesflyget förbrukar ungefär 200 000 kubikmeter flygbränsle per år. Det nya raffinaderiet ska initialt kunna producera 300 000 kubikmeter.

Det är inte heller omöjligt att vi i framtiden kan komma att få passagerarflygplan som drivs av el. I slutet av 2017 inledde flygplanstillverkaren Airbus ett samarbete med Rolls-Royce och Siemens i syfte att elektrifiera ett 100-sitsigt flygplan. Målet är att ha en prototyp färdig redan nästa år.

Att åka tåg är ett trevligt sätt att resa som kan komplettera flyget, i synnerhet om tågen i Europa blir billigare och förbinds bättre. Men flyget kommer även framöver att vara det smidigaste sättet att resa för oss i Norden. Mycket tyder på att flyget även kommer att fortsätta att bli grönare. Världen förändras inte till det bättre genom skam, utan genom innovationer.