Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Följer

Ingen prenumeration
  • Mitt GP
  • Korsord
  • Erbjudanden
  • Logga ut

Mathias Bred: Erkänn att bilen har en plats

Göteborg och Västsverige lever av bilen. Men på de lokala politikerna låter det som om den vore ett gissel.
Det här är en text från GP Ledare. Ledarredaktionen är oberoende liberal.

Göteborg har en väldigt märklig relation till bilen. Å ena sidan lever staden av att tillverka bilar. Volvo Cars är enskilt största arbetsgivare följdt,av Volvo Lastvagnar. Fordonsindustrin är också motorn för mycket av forskning och teknisk utveckling. Det går knappast att tänka sig ett Göteborg eller ett Västsverige utan den. Men samtidigt har staden Göteborg ett politiskt styre som ser bilen som något ont som ska motverkas.

Ett exempel från den gångna veckan var när Frölundas ordförande Mats Grauers upprördes över att ha förlorat tillgången till en parkering vid Slottskogen vilket leder till att klubben tappar publik. Bettan Andersson (V) som är ordförande i idrotts- och föreningsnämnden avfärdade kritiken med att Frölunda borde känna till att Göteborg har en plan för att ”minska bilanvändandet som är den största miljöboven”.

Men argumentet om att bilen är en miljöbov håller på att snabbt förlora kraft. Särskilt elbilens inträdde på marknaden har gjort äldre rödgröna handlingsprogram förlegade. Det är därför de i dag inte längre talar om utsläppen från bilar, eller ens om buller. Nu är problemet i stället att bilarna tar plats i det offentliga rummet. Man flyttar argumentationen därför att man är emot bilen som koncept.

I det gemensamma målbildsarbetet för Göteborgs Stad, Mölndals stad och Partille kommun förutspås att det år 2035 ska bo 200 000 fler människor i området, men man vill att det ska finnas 80 000 färre bilar. Metoderna för att ta oss dit är att ta bort parkeringsplatser, smalna av gator, införa generella hastighetsbegränsningar, och till och med att bygga om Dag Hammarsköldsleden till en boulevard.  

I de politiska förslagen beskrivs bilvägar som barriärer i människors liv, vilket låter som något slags amish-perspektiv på moderniteten. Bilvägar och parkeringsplatser finns ju därför att människor har nytta av bilen. Bostäder, arbetsplatser, fritidsanläggningar och affärer har under decennier planerats med bilen som utgångspunkt. Varför ska vi göra oss av med bilen när den äntligen är på väg att bli miljövänlig, tyst och säker? 

Den rödgröna idén om bilen som förlegad bör utmanas. I stället för att alltid söka minska biltrafiken borde Göteborg och Västsverige sikta på politiska beslut som hjälper och förstärker industrins omställning till grönare och säkrare biltrafik. Utgångspunkten bör vara att bilen faktiskt är något bra som underlättar människors vardag.