Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Följer

Ingen prenumeration
  • Mitt GP
  • Korsord
  • Erbjudanden
  • Logga ut
Beteende som tolereras i skolan skulle vara otänkbart på någon annan arbetsplats.

Naomi Abramowicz: Disciplin leder till framgång

Det tycks finnas ett samband mellan den bristande disciplinen i den svenska skolan och de usla resultaten i Pisa-undersökningen. Det anser den brittiske skolledaren Steve Adcock.

Det här är en text från GP Ledare. Ledarredaktionen är oberoende liberal.

I en debattartikel i Expressen beskriver Adcock hur han vid ett besök på en skolkonferens i Sverige försökte förklara betydelsen av att ställa höga krav på elevernas uppförande (10/4).

Han gav exempel på hur man i Storbritannien använder skoluniformer och kvarsittning efter skoltid i detta syfte.

 

Då möttes han av en fråga från en av sina svenska kolleger: ”Hur förenar ni den här disciplinen med demokratiska principer?”. Nämnda rektor lyckades därmed med konststycket att sammanfatta ett av den svenska skolans största problem i en enda mening.

För det första ska läraren och inte eleverna bestämma i klassrummet. De är vare sig emotionellt eller kunskapsmässigt mogna för att axla ansvaret för sin utbildning.

 

För det andra är det felaktigt att betrakta disciplin som något gammeldags, som hör ihop med smäll på fingrarna och ilskna magistrar. Svenska Akademiens ordlista definierar disciplin som ”upprätthållande av ordning”. På vilket sätt skulle det vara förlegat? Tvärtom är disciplin nödvändigt för en fungerande skolmiljö där eleverna får lugn och ro för lärande.

 

För det tredje görs eleverna en björntjänst ifall de inte lär sig betydelsen av sådant som att komma i tid till lektionen och följa klassrummets regler.

Beteende som tolereras i skolan skulle vara otänkbart på någon annan arbetsplats. Hur ska elever kunna klara sig i arbetslivet ifall man inte har lärt sig vikten av att respektera auktoriteter eller att göra klart arbetsuppgifter i tid?

Disciplin är nödvändigt för att kunna lyckas i livet, oavsett vad man företar sig. Den förtjänar en renässans i det svenska klassrummet.