Vi sparar data i cookies, genom att
använda våra tjänster godkänner du det.

Malcom Kyeyune: Den moderna synen på straff är inkonsekvent

Att polisen behövs för tryggheten på gator och torg anses vara en postkolonial idé. Men att det behövs skärpta straff för hat på nätet ses som självklart.

GP Ledare är oberoende liberal. Fristående gästkolumnister representerar ett bredare politiskt spektrum.

När vi i västvärlden tänker på blasfemilagstiftning tänker vi gärna på lite lätt anakronistiska kristna fundamentalister, eller kanske på muslimer som inte gillar avbildningar av islams profet Muhammed. I ett modernt samhälle som vårt finns det inget heligt, därför att helighet förknippas med religion, och religion är blott vidskepelse. Även i dag, i nådens år 2021, finns det en västerländsk självbild som bygger mycket på idén om tolerans. Den uppfattningen bygger på att vi - till skillnad från de där andra fundamentalisterna - är toleranta mot olikheter och inte har något problem med folk som svär i den metaforiska kyrkan.

Men i någon mån har det blivit tydligt att bilden av det toleranta väst är en bild som alltmer lever på gamla meriter. Det samhälle då det gick att öppet göra narr av grundpelare i den offentliga moralen, det samhälle som producerade en film som Monty Pythons Life of Brian (efter många om och men och en hel del självcensur!) existerar knappast i dag. Filmen i fråga hade nog varit omöjlig att producera år 2021 och tanken att den skulle ha vunnit en massa priser om den väl kom ut framstår som ganska löjeväckande.

Kyrkan och tron på Gud var fortfarande mycket mer av en kulturell faktor på tiden som Monty Python verkade, och den tyckte inte om alls att man drev med kristendomen över huvud taget. Att driva med Gud var inte bra, men det tilläts.

LÄS MER: Politikerna säger "oacceptabelt" och går vidare

I dag går vi dock mot en motsatt utveckling, och den nya "kyrkan" - det vill säga de olika progressiva värderingar som nu blivit allenarådande nära samhällets topp - har inte alls lika mycket tålamod mot oliktänkande, som inte köper den progressiva världsbilden där bland annat polisen ses som ondska.

Detta har lett oss till en situation där det offentliga samtalet om polisen blivit alltmer kluvet i stora delar av väst, och framförallt de anglosaxiska länderna. För å ena sidan är polis, fängelse och rättsväsende blott ännu en kolonial maktstruktur som måste dekonstrueras (efter George Floyds död blev "abolish the police" en populär slogan bland västerlandets progressiva aktivister). Våldsbrottslingar är i någon mån offer, och fängelsestraff och polisväsende gör mer skada än nytta.

LÄS MER: Polisen är vårt skydd mot barbariet

Å andra sidan utsträcker sig inte denna poliskritik till alla sorters brott. Att säga rasistiska saker om fotbollsspelare på nätet, något som den stora majoriteten av alla fans anser oacceptabelt, föreslås nu kunna leda till portning från alla fotbollsevenemang i Storbritannien, och brittisk polis har stundtals gått ut och markerat att den nu kan tänka sig att jaga folk som sprider rasism på Twitter. När det kommer till våldsbrottslighet i USA:s fattigare städer gör polisen för mycket, och framförallt mer skada än nytta, men när det kommer till att jaga folk som säger dumma och kränkande saker vill man däremot ofta utvidga befogenheterna och skärpa straffen.

Kanske var Monty Pythons generation mer av regeln som bekräftar undantaget än vad vi vill låtsas om. De flesta moraliska trossystem är djupt intoleranta mot kätteri och blasfemi. Det nya trossystem som nu blivit allmängiltigt på våra lärosäten och bland våra eliter må själv ta sig rätten att driva med andra religioner, men är inte intresserad av att behandlas på samma sätt.

LÄS MER: Tacken för polisernas jobb: usla villkor och dålig lön