Vi sparar data i cookies, genom att
använda våra tjänster godkänner du det.

Mathias Bred: Bred: Lärarrummet avslöjar mycket om skolan

Ledarkrönika: För att få en bild av en skola är det en bra start att titta in i lärarrummet.
Det här är en text från GP Ledare. Ledarredaktionen är oberoende liberal.

Dagens föräldrar lägger i regel stor energi på att välja skola. Planeringen börjar ofta redan när barnen är små. Det gäller att ta reda på vilken pedagogik olika skolor använder, vilka resultat de har och om det förekommer mobbning eller sociala konflikter. 
Kvalitetsskillnaderna på olika skolor i Sverige är stor och att välja "rätt" skola har blivit allt viktigare för barnets framtid. Frågan är förstås hur man känner igen en bra skola.

Jag skulle vilja föreslå en metod, grundad på min egna högst ovetenskapliga betraktelser. För några år sedan hade jag ett arbete där jag åkte runt på skolor i hela södra Sverige. Jag fick se skillnaderna, men också uppleva hur svårt det var att från utsidan skapa sig en uppfattning om hur miljön var inne i skolan. Statistik, meriter och läge var sällan tillräckligt. En skola kan förändras snabbt. 

Vad som dock ofta gav en god föraning var en titt in i lärarrummen. Om detta var rymligt, fräscht, med bekväma möbler, tidningar och drickbart kaffe, då kunde man vara ganska säker på att också klassrummen var rofyllda. Lärare som själva hade tid att sitta ned och tala med kollegor i en rofylld miljö verkade också ha energin och lugnet att skapa goda studiemiljöer. 

Vad det kokar ned till är att en skola knappast kan vara en god plats för barn om den inte samtidigt är en bra arbetsplats för vuxna. Om skolledningen inte lyckas skapa en stimulerande och trygg miljö för sina anställda lär man inte lyckas skapa det för barnen heller. 

Det är något att tänka på för den som väljer skola, men också en insikt som borde finnas i den politiska debatten. Lärarbristen är den stora begränsningen för svensk tillväxt och välfärd just nu. Regeringen har angett att det kan finnas ett behov av 90 000 nya heltidstjänster under perioden 2015-2019. Siffran kan komma att öka beroende på migrationen.

Samtidigt slutar många utbildade lärare i förtid. Lönen är en självklar faktor, men när man talar med lärare som lämnar yrket är det sällan lönen de anger som främsta skäl. Många hinner ju lämna skolvärlden tidigt i karriären, innan deras löner faller efter jämförbara yrken. 

Lärarnas arbetsmiljö är nog den faktor vi talat för lite om. Siktet har varit inställt på elevcentrerad undervisning. Kanske borde vi i stället utgå från lärarna och skapa en mer lärarcentrerad skola.