Boscanin: Regeringen vill att fler ska ta körkort men att färre ska köra

I stället för att ta ett helhetsgrepp om viktiga frågor så duttar regeringen lite här och där. Resultatet blir därefter: rörigt och oförutsägbart.

Det här är en åsiktstext från GP Ledare. Ledarredaktionen är oberoende liberal.

ANNONS
|

Den som är arbetslös kan från och med 1 september få ett lån från CSN för att kunna ta körkort. Argumentet som anförs är att det då kan vara lättare att få jobb. Och visst är det så, även om det inte är ett argument för att just staten ska tillhandahålla lånet.

Söker man på Arbetsförmedlingens hemsida efter annonser som innehåller ordet ”körkort” kommer det i skrivande stund upp drygt 9300 jobb inom en rad olika branscher. Det motsvarar ungefär 11,5 procent av de lediga jobb som ligger ute just nu. Det handlar om arbeten som personlig assistent, förskolelärare, säljare och kundtjänstmedarbetare. För vissa av jobben är körkort ett krav, för andra jobb är det inte nödvändigt men meriterande.

ANNONS

Körkort är inte det enda som ökar chanserna att få ett jobb – utan även tillgången till egen bil. Det är något som nämns i knappt 700 av de annonser som ligger ute just nu. Ofta handlar det om att det inte går att ta sig till arbetsplatsen på något annat sätt. Allaarbetsplatserligger inte mitt i en stad – och alla som har, eller vill ha, ett arbete bor inte mitt i en stad. Även om arbetsgivaren inte ställer krav på bilägande kan det ändå vara en nödvändighet beroende på var man själv bor.

Det är inte ett argument för att staten borde införa billiga lån för att man ska kunna köpa en bil, däremot ett argument för att den inte borde fokusera på att göra det svårare att äga en bil. Bilen fyller ett behov och vill man ha färre bilar på gatorna måste man fundera på hur det behovet kan minskas, snarare än att ständigt försöka försvåra människors vardag genom att höja olika skatter.

Ett exempel är bensinskatten som har höjts flera gånger under mandatperioden – trots att finansminister Magdalena Andersson (S) inför valet 2014 lovade att man inte skulle göra det. Skattebetalarnas förening beställde förra året en undersökning från Statistiska centralbyrån som visade att den höjda bensinskatten slår hårt mot hushåll i Västra Götaland och särskilt mot hushåll i små kommuner.

ANNONS

I Färgelanda, Munkedal och Essunga är andelen bilhushåll som kör mer än 2000 mil per år 48 procent. Detta kan jämföras med Göteborg där motsvarande siffra är 24 procent, eller Borås och Skövde där den är 33 procent. För dessa hushåll har kostnaden för bensin ökat med minst 3620 kronor bara mellan 2015 och 2017.

Det är motsägelsefullt att regeringen vill att fler ska lära sig att köra bil, samtidigt som den aktivt försöker få färre att faktiskt kunna köra bil. Samma fenomen återspeglas i till exempel migrationspolitiken. Statsministern vill att fler som fått avslag ska utvisas, samtidigt har man infört en ny lag som ger personer som fått avslag möjlighet att stanna ändå.

I stället för att ta ett helhetsgrepp om viktiga frågor så duttar man lite här och där. Resultatet blir därefter: rörigt och oförutsägbart. Den regering som vill ha folkets förtroende kan inte sitta på flera stolar samtidigt, utan måste ha en röd trådi sin politik.

ANNONS