Att förenkla eller försvåra människors vardag

När bilägandet görs till en feministisk symbolfråga – när det egentligen är en praktisk fråga som bottnar i behov – så ligger det i farans riktning att fokus hamnar på hur det ska bli svårare att äga bil, i stället för hur det ska bli lättare att inte göra det.

Det här är en åsiktstext från GP Ledare. Ledarredaktionen är oberoende liberal.

ANNONS
|

De allra flesta storstadsbor vill ha tillgång till bil. Det visar en ny undersökning från Demoskop gjord bland 1200 respondenter i landets tre största städer. Men det finns ett glapp mellan politikernas visioner och stadsbornas vilja.

Miljöminister Karolina Skog (MP) besökte under onsdagen Göteborg för att få inspel till de nationella målen för stadsutveckling, som är under utveckling. När statsrådet tillfrågades om bilens plats i framtidens stad blev svaret att bilarna behöver bli färre (GP 8/3).

Svaret är föga förvånande. Partiet som Skog företräder har länge velat se färre bilar, anledningarna har emellertid skiftat. Från början handlade det främst om att bilen var en miljöbov – notera ”var”; de nya bilarna blir renare och renare. Nu verkar det i stället handla om att den, enligt miljöministern, ger uttryck för ojämställdhet:

ANNONS

”Bilen körs i stor utsträckning av män. Genom att ge bilen stort utrymme ger vi också män utrymme – på bekostnad av kvinnor”, sade Skog under besöket (GP 8/3).

Visst stämmer det att fler män än kvinnor kör bil. Men skillnaden är varken stor eller svårförklarlig. I en undersökning från SOM-institutet från år 2015 svarade 46 procent av männen i Västsverige att de tar bilen till jobbet. Motsvarande siffra för kvinnor var 36 procent. Detta hänger ihop med att kvinnor i högre utsträckning arbetar inom serviceyrken med central placering, medan männens arbetsplatser tenderar att ligga längre bort.

När bilägandet görs till en feministisk symbolfråga – när det egentligen är en praktisk fråga som bottnar i behov – så ligger det i farans riktning att fokus hamnar på hur det ska bli svårare att äga bil, i stället för hur det ska bli lättare att inte göra det. Det är en viktig skillnad och beroende av vilken av följande frågor våra politiker väljer att besvara avgörs om människors vardagliga liv kommer att försvåras eller förenklas.

Att bygga städer med människorna i fokus är rimligt. Men människor vill ha bilar. Innan man börjar fundera på hur antalet bilar ska minska vore det därför rimligt att söka svar på varför människor vill ha bilar från första början. Det är inte raketforskning; bilen fyller ett behov.

ANNONS

Vill man se färre bilar på gatorna så måste man minska behovet av den. Det är trots att skillnad på att inte behöva bil och att inte kunna ha en trots att man skulle vilja. Det är politikernas ansvar att bygga städer på ett sådant sätt att människor inte behöver bil. Genom att skuldbelägga män för att de ”tar plats” från kvinnor negligerar miljöministern sitt och sina kollegors eget ansvar.

ANNONS